Przekształcenie część szpitali powiatowych w „covidowe”, zwiększenie liczby łóżek do walki z koronawirusem i wprowadzenie udogodnień dla personelu medycznego – takie zmiany w związku z rosnącą krzywą zachorowań na koronawirusa zapowiedział Adam Niedzielski, minister zdrowia. Oto szczegóły proponowanych, pilnych zmian w ochronie zdrowia.
Prowadzenie działalności konkurencyjnej przez lekarza i brak zgody na podpisanie umowy o zakazie konkurencji mogą stanowić podstawę do wypowiedzenia mu umowy o pracę. Poznaj szczegóły unormowań związanych z zakazem konkurencji.
W trakcie epidemii koronawirusa sektor opieki zdrowotnej należy do najbardziej obciążonych i wymagających wsparcia. Chociaż wielu stara się pomagać, pracując w znacznie zwiększonym wymiarze godzin lub pomagając w ramach wolontariatu, niestety nie zawsze okazuje się to wystarczające. W takim przypadku istnieje możliwość przymusowego skierowania poszczególnych osób do pracy przy zwalczaniu epidemii. Sprawdź, jak wyglądają regulacje prawne w tym zakresie.
Od 30 kwietnia obowiązuje nowe rozporządzenie ministra zdrowia, które wprowadziło obowiązek pracy personelu medycznego szpitali jednoimiennych i innych placówek mających oddziały zakaźne jedynie przy udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Co to oznacza dla kierowników placówek?
Systemy informatyczne w działach personalnych usprawniły pracę i zwolniły potencjał ludzki do bardziej wymagających zadań. Poznaj zalety ich zastosowania w placówkach medycznych.
Zawarcie umowy o pracę nie powoduje, że strony przez cały przyszły okres zatrudnienia będą związane pierwotnie ustalonymi warunkami zatrudnienia. Mogą one ulec zmianie w drodze porozumienia stron lub wypowiedzenia zmieniającego. Jakie masz prawa, gdy pracownik nie przyjmie twojej oferty dotyczącej modyfikacji warunków zatrudnienia?
4.200 zł – to najnowsza kwota bazowa najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne i działalność podstawowej, innych niż pracownicy wykonujący zawody medyczne, zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Co to oznacza dla placówek medycznych?
Przy obecnym deficycie lekarzy specjalistów trudnym wyzwaniem jest pozyskanie kadry medycznej. Niejednokrotnie duże publiczne placówki zmagają się też z pozyskaniem pracowników niemedycznych do prac administracyjnych, np. przy obsłudze projektów, a także statystyków, techników, rejestratorów medycznych, pracowników socjalnych czy do szpitalnej kuchni. Żeby konkurować z innymi placówkami na rynku, warto podjąć działania marketingowe, prezentując się jako atrakcyjny pracodawca. Jak to robić?
Na przestrzeni ostatnich kilku lat zmiany na rynku pracy dotknęły również sektor zawodów medycznych. Efektem tego są planowane zmiany w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami. Sprawdź, co się zmieni.
Kierownik podmiotu leczniczego, który podpisał umowę z NFZ na udzielanie świadczeń, musi zapewnić odpowiednią liczbę wykwalifikowanego personelu. Jak zatem ją ustalić, biorąc pod uwagę prawo personelu do wypoczynku bądź nieobecności z powodów zdrowotnych?
Pracownicy medyczni to jedna z nielicznych grup zawodowych, której warunki zatrudnienia uregulowano odrębnie. Z jednej strony ma to zapewnić pacjentom szeroki dostęp do usług medycznych, a z drugiej ograniczyć błędy medyczne, które są np. wynikiem zmęczenia. Sprawdź, jaką formę zatrudnienia personelu najkorzystniej zastosować.
Kompetencje i zaangażowanie pracowników czy odpowiednia organizacja pracy i motywacja ze strony menedżera – co decyduje o sukcesach firm medycznych? Teorie zarządzania wskazują na różne czynniki, a uznane korporacje podsuwają nowe metody. Jak zastosować tę wiedzę w praktyce?
Zastosowanie elektronicznej kategoryzacji pacjentów nie tylko pozwala automatycznie wyznaczać kategorie opieki pacjentów, ale przede wszystkim umożliwia optymalizację kosztów pracy personelu pielęgniarskiego. Usprawnienia te nie wymagają zwykle znaczących nakładów, a mogą stanowić milowy krok do elektronicznej dokumentacji medycznej, pozwalając zmienić podejście pielęgniarek do pracy z komputerem.
Wybierając program do prowadzenia e-kartotek warto sprawdzić, czy powstał on przy współpracy personelu medycznego. Tylko zaangażowanie w ten proces przyszłych użytkowników daje gwarancję, że rozwiązanie będzie odpowiadało potrzebom lekarzy i pielęgniarek.
Co decyduje o sukcesach firm medycznych? Kompetencje i zaangażowanie pracowników czy odpowiednia organizacja pracy i motywacja ze strony menedżera? Teorie zarządzania wskazują na różne czynniki, a uznane korporacje podsuwają nowe metody. Jak zastosować tę szeroką wiedzę w praktyce?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!