Jeżeli na podstawie informacji zgromadzonych w postępowaniu kontrolnym prezes UODO uzna, że mogło dojść do naruszenia prawa, niezwłocznie rozpoczyna postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Z nagrania dowiesz się m.in.:
Sprawdź, co radzi nasz ekspert – Aneta Naworska, adwokat z Kancelarii Naworska, Marszałek sp.k. w Toruniu.
Zawody lekarza i lekarza dentysty są zawodami regulowanymi, na które ustawodawca nałożył obowiązek ustawicznego kształcenia. Jedną z form szkolenia specjalistycznego prowadzonego w ramach odbywanej przez lekarza specjalizacji jest staż kierunkowy. Okazuje się jednak, że ta forma szkolenia w praktyce budzi wiele wątpliwości prawnych w obszarze ochrony danych osobowych. Sprawdź, jak zatem postępować.
Proces zatrudniania w placówkach medycznych i okres, w jakim trwa stosunek pracy łączący placówkę oraz pracownika, wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych osób zatrudnionych. Jakie ograniczenia w tym zakresie wynikają z przepisów prawa pracy i RODO?
Przepisy RODO opisują dość lakonicznie kwestie zabezpieczeń danych i nie dają wielu wskazówek administratorom danych, którzy powinni wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w placówkach medycznych. Co zatem wybrać w praktyce i jakie zabezpieczenia stosować, aby wyeliminować niebezpieczeństwo utraty danych pacjentów?
Lista kontrolna, która pomoże Ci ocenić techniczny i organizacyjny poziom zabezpieczenia danych osobowych w Twojej placówce w odniesieniu do przepisów RODO.
Zmianie uległ art. 221 Kodeksu pracy (dalej kp) - zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu pracodawca będzie żądał podania od osoby ubiegającej się o przyjęcie do pracy podania imienia i nazwiska, jednak zniknie obowiązek podawania imion rodziców. Ponadto kandydat do pracy będzie musiał podać dane kontaktowe do siebie, niemniej jednak nie ma obowiązku, aby podawać adres.
W związku z tym, że 4 maja 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy sektorowej, zmieniły się zasady prowadzenia monitoringu wizyjny w placówce medycznej. Temat ten do tej pory budził wiele wątpliwości co do ochrony praw pacjenta przez montowanie monitoringu np. w gabinetach lekarskich. Nowe przepisy uporządkowały i uregulowały te kwestie. Określają m.in. które stanowiska pracy mogą być objęte monitoringiem, kto może przetwarzać dane z monitoringu i w jakim terminie należy poinformować personel o wprowadzeniu monitoringu.
Z publikacji dowiesz się:
Czy odmowa podpisania dokumentacji RODO stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, uzasadniające zwolnienie dyscyplinarne pracownika? Wszystko zależy od okoliczności konkretnej sprawy – takie wnioski płyną z wyroku Sądu Rejonowego w Toruniu z 28 grudnia 2018 r. (IV P 364/18).
Monitoring na stałe wrósł w panoramę gabinetów lekarskich czy klinik. W rezultacie wejścia w życie RODO konieczne stało się rozważenie zgodności z prawem rozwiązań m.in. w zakresie systemu rejestracji obrazu i dźwięku, zwłaszcza wobec braku w Polsce ustawy, która całościowo regulowałaby te zagadnienia. Sprawdź, jak zgodnie z najnowszymi przepisami przetwarzać wizerunek osób.
Pracodawca może przetwarzać dane osobowe pracownika ze względu na treść przepisów Kodeksu pracy. Nowelizacja tych regulacji prawnych, która obowiązuje od 4 maja , dostosowała obowiązujące przepisy do RODO i wprowadziła istotne zmiany. Sprawdź, jak należy przetwarzać dane personelu placówki zgodnie z nowymi przepisami.
Ze względu na obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej, każda placówka medyczna będzie musiała ponownie zweryfikować swoje procedury i dokumentację dotyczącą przetwarzania danych osobowych, uwzględniając na nowy sposób przetwarzania danych właśnie w tej formie. Sprawdź, co musisz dostosować.
W procesie rejestracji najważniejszy jest pacjent. Dlatego placówka medyczna w pierwszej kolejności powinna zadbać o ochronę jego danych osobowych. We właściwym zorganizowaniu tego obszaru działalności placówki medycznej będą pomocne wytyczne UODO. Zapoznaj się z nimi, bo ich przestrzeganie zminimalizuje negatywne skutki kontroli.
Podmioty lecznicze przetwarzają dane osobowe i mają obowiązek przestrzegania przepisów RODO. W związku z tym mogą się spodziewać kontroli Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Instytucja już je zapowiedziała. Sprawdź, jak możesz się przygotować do wizyty kontrolera.
Dane przetwarzane przez placówki medyczne wymagają szczególnej ochrony, zwłaszcza w zakresie ochrony danych przed niedozwolonym ich wykorzystaniem, udostępnieniem, zmianą czy usunięciem. Wejście w życie RODO znacznie zaostrzyło te wymagania. Sprawdź, jak postąpić, gdy pacjent żąda usunięcia adresu z dokumentacji medycznej.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!