Kroki do e-zdrowia

Jak wygląda kalendarium wprowadzania kolejnych zmian związanych z informatyzacją? Zgodnie z założeniami projektu nowelizacji ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia, przyjętym przez Radę Ministrów, od 1 sierpnia 2016 r. recepty będą wystawiane jedynie w postaci elektronicznej. Dla papierowych recept refundowanych „pro auctore” i „pro familia” proponuje się okres przejściowy od 1 sierpnia 2016 r. do 1 stycznia 2020 r.

Nowe przepisy określą informacje, które powinny znaleźć się na recepcie, tj. m.in.: imię i nazwisko, adres zamieszkania, wiek, data wystawienia recepty, w przypadku pilnej realizacji dopisek „cito”, zastrzeżenie - „nie zamieniać”, imię i nazwisko osoby wystawiającej receptę i numer prawa wykonywania zawodu.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Począwszy od 1 marca 2017 r. skierowania na badania i zlecenia, podobnie jak recepty, będą wystawiane elektronicznie. W założeniach przyjęto, że okres przejściowy na wprowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej będzie wydłużony do 31 lipca 2017 r. Obecnie wynika to również z uchwalonej 26 czerwca 2014 r. nowelizacji ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. poz. 998).

Elektroniczna Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (KUZ) będzie jednolitym dla wszystkich pacjentów dokumentem potwierdzającym prawo do leczenia oraz potwierdzającym wykonanie świadczenia. Posługiwanie się kartą będzie obowiązkowe. Pacjent, oprócz obowiązku okazania karty, będzie musiał potwierdzić swą tożsamość (karta nie będzie zawierała zdjęcia). W rozporządzeniu ministra zdrowia zostanie określony zakres informacji, które karta KUZ będzie zawierać.

Obecny system e-WUŚ będzie miał charakter uzupełniający i ma być wykorzystywany w wyjątkowych przypadkach, np. braku lub uszkodzenia KUZ czy uszkodzenia czytnika. System będzie komponentem docelowego systemu RUM II. Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego będą wydawane na podstawie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, a ich dystrybucja odbywać się będzie przez świadczeniodawców. Karty będą wydawane podczas wizyty pacjenta w placówce. Koszty ich dystrybucji zostaną pokryte z budżetu NFZ. Elektroniczne Karty Specjalisty Medycznego (KSM) będą mieć wszystkie osoby wykonujące zawód medyczny oraz psycholodzy i psychoterapeuci zatrudnieni przez świadczeniodawców.

KSM będzie wydawana lekarzom, pielęgniarkom, położnym, diagnostom laboratoryjnym, ratownikom medycznym, farmaceutom oraz osobom wykonującym tzw. czynności techniczne, np. rejestratorkom, sekretarkom medycznym. Najważniejszą funkcją Karty Specjalisty Medycznego (KSM) będzie zapewnienie wykonania świadczenia poprzez potwierdzenie udziału specjalisty medycznego w leczeniu – złożenie podpisu elektronicznego poświadczonego certyfikatem wydawanym przez uprawniony podmiot.

Z chwilą wprowadzenia obowiązkowego potwierdzania świadczeń w systemie RUM II, każde świadczenie powinno być zawsze potwierdzone kartą KSM przez personel je wykonujący. KSM będzie wydawana raz na 10 lat.

Autor: Wojciech Haniszewski  e-zdrowie, system informacji w ochronie zdrowia

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy