Wystawianie zielonych kart w praktyce
Zielone karty mogą wystawiać również lekarze specjaliści w poradniach ambulatoryjnych oraz lekarze prowadzący leczenie w szpitalu. Istnieją jednak pewne różnice w możliwości wystawiania zielonych kart przez lekarzy rodzinnych i lekarzy specjalistów.
Kiedy można podważyć opinię biegłego
W postępowaniach sądowych o odszkodowanie za błędy w procesie leczenia dowód z opinii biegłego jest kluczowy dla oceny, czy szpital będzie musiał zapłacić zadośćuczynienie lub rentę.
Nowa era płatności
Warszawski Szpital Medicover jako pierwszy zdecydował się na wprowadzenie płatności bitcoinami. Już od drugiej połowy listopada 2014 roku w placówce można płacić w ten sposób.
Jak realizować programy profilaktyczne w placówkach
Profilaktyka zdrowotna ma przynosić efekt społeczny a nie zysk. Jak radzą sobie z tym zadaniem placówki medyczne? Czy chętnie angażują się w realizację programów na zlecenie władz publicznych lub NFZ? Czy w tym przypadku prestiż ma większe znaczenie niż potencjalny przychód?
Rozsądna granica między efektywnością a ryzykiem finansowym
Menedżerowie zarządzający podmiotami leczniczymi muszą ciągle poszukiwać rozsądnych relacji między efektywnością a ryzykiem finansowym. Skutki podjętych decyzji i mogące wyniknąć z nich negatywne konsekwencje spadną bowiem na ich barki.
Za co placówka może pobierać dodatkowe opłaty od pacjentów
Przepisy konstytucji rozróżniają prawo do ochrony zdrowia i do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Nie wynika z nich zatem gwarancja otrzymania wszystkich rodzajów świadczeń bezpłatnie. Pobieranie dodatkowych opłat placówkach, które mają kontrakt z NFZ, jest jednak mocno ograniczone, mimo że od dawna słychać głosy, aby pacjenci mogli współfinansować niektóre procedury.
NIK: nie poprawia się dostępność do świadczeń
Polska wciąż nie radzi sobie z ochroną zdrowia. Ta niezwykle istotna funkcja państwa w życiu społeczeństwa jest realizowana w sposób ułomny, pełen wad i błędów – uznała Najwyższa Izba Kontroli.
Jak się przygotować do sprawy sądowej
W sytuacji gdy pacjent zarzuca placówce, że padł ofiarą błędu medycznego, zawsze warto zaczynać od propozycji ugody. Jeśli nie ma na to szans, trzeba dobrze przygotować się do procesu. Jakie kroki ma podjąć kierownik placówki, do której trafiło roszczenie?
Transgraniczna opieka zdrowotna
Pacjent podlegający systemowi ubezpieczenia zdrowotnego jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej będzie mógł otrzymać zwrot poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych uzyskanych w innym państwie członkowskim. Podstawą rozliczenia będą stawki stosowane przez rodzimą instytucję ubezpieczeniową. Nie będzie też potrzeby występowania do NFZ o wydanie zgody na skorzystanie ze świadczeń za granicą, jeśli dane świadczenie należy do świadczeń gwarantowanych w państwie ubezpieczenia.
Turystyka medyczna – trudna walka o zagranicznego pacjenta
W Unii Europejskiej istnieje duża grupa pacjentów, która będzie poszukiwała miejsc taniego i bezpiecznego wykonywania usług zdrowotnych m.in. w Polsce. Rodzime placówki mają szansę wygrać wielki wyścig po ich pieniądze.