W dobie pandemii zadaniem menedżerów jest zorganizowanie funkcjonowania placówek opieki zdrowotnej w taki sposób, aby przy uwzględnieniu warunków lokalowych, dostępnych środków materialnych oraz charakteru i zakresu udzielanych świadczeń zapewnić bezpieczeństwo pacjentom i personelowi. Oto, co możesz zrobić.
Prowadzenie działalności leczniczej w czasie pandemii to duże wyzwanie dla zarządzających. Zastosowanie się do zmieniających się zaleceń, wytycznych i schematów postępowania, wdrożenie w życie przepisów obowiązujących od następnego dnia po ich opublikowaniu wymaga elastycznego i kreatywnego podejścia do procesu udzielania świadczeń.
Co prawda już wcześniej pacjenci mogli zapisywać się telefoniczne do lekarzy, a zmuszanie do osobistej rejestracji traktowano jednoznacznie jako sprzeczne z przepisami i godzące w prawa pacjenta. Ograniczenie zapisów wyłącznie do drogi telefonicznej stanowi jednak duże wyzwanie dla wielu podmiotów. Jak to zorganizować, aby nie zakłócić pracy rejestracji?
Rejestracja telefoniczna wywołuje wątpliwości związane ze sposobem weryfikacji osoby dzwoniącej. Wiele osób ma w pamięci głosy dotyczące szczególnej ochrony danych osobowych związanej z RODO i waha się, o jakie dane może pytać.
Pamiętaj jednak o tym, że przetwarzanie danych pacjenta jest niezbędne, by móc świadczyć na jego rzecz określone świadczenia medyczne, a tym samym zrealizowana jest podstawa przetwarzania danych osobowych. Jak wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta, do danych tych należą: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu pacjenta w celu potwierdzenia wizyty.
W czasie epidemii musisz zwrócić szczególną uwagę na sposób komunikacji z pacjentami – nie wystarczą tylko informacje na drzwiach przychodni i w Internecie. Koniecznie zadbaj o dostępność rejestracji telefonicznej, jeśli to możliwe, uruchom teleporady dla pacjentów. Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić.
Ze względu na specyfikę funkcjonowania obecnie placówki medyczne to takie, które w ramach realizacji kontraktów NFZ przyjmują pacjentów z różnymi problemami zdrowotnymi bez zmian, takie, które wybrano jako wyspecjalizowane do obsługi pacjentów z COVID-19, i te, w tym przychodnie rejonowe i większość NZOZ-ów, które zamknięto do odwołania.
Przy rejestracji pacjenta bardzo ważne jest poprawne wprowadzenie jego danych, weryfikacja jego ubezpieczenia przez system EWUŚ bądź inny sposób potwierdzenia uprawnień oraz wskazanie trybu przyjęcia i - w przypadku świadczeń realizowanych na podstawie skierowania - sprawdzenie jego poprawności i kompletności. Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Proces rejestracji pacjenta jest kluczowy i ma istotny wpływ na możliwość rozliczenia świadczenia przez NFZ, a w konsekwencji uzyskania za nie zapłaty.
Zanim pacjent pojawi się u lekarza lub w pracowni wykonującej badania diagnostyczne najpierw przechodzi proces rejestracji i może to zrobić na kilka sposobów. Pracownik rejestracji zobowiązany jest uzyskać od pacjenta oraz przekazać pacjentowi dość duży zasób danych i informacji. Co obejmuje ta wymiana informacji?
Placówki medyczne realizujące świadczenia finansowane przez płatnika publicznego mają obowiązek prowadzić rejestrację w dniach i godzinach udzielania świadczeń, czyli w czasie, kiedy przychodnia jest czynna. Tak wynika z art. 20 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W procesie rejestracji najważniejszy jest pacjent. Dlatego placówka medyczna w pierwszej kolejności powinna zadbać o ochronę jego danych osobowych. We właściwym zorganizowaniu tego obszaru działalności placówki medycznej będą pomocne wytyczne UODO. Zapoznaj się z nimi, bo ich przestrzeganie zminimalizuje negatywne skutki kontroli.
„Wśród instytucji, które w sposób szczególny powinny przeanalizować i wdrożyć wytyczne z rozporządzenia (tzn. RODO – przyp. aut.) są placówki służby zdrowia” – czytamy w Stanowisku Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 8 lutego 2019 r. Ze względu na fakt, że placówki te mogą naruszać przepisy o ochronie danych osobowych na wiele różnych sposobów, zwróć uwagę, jak przestrzegać w praktyce prawa podczas pierwszego kontaktu z pacjentem, którym najczęściej jest moment rejestracji.
RODO w obsłudze pacjenta to kwestia rozwiązań prawno-proceduralnych czy informatycznych, ale też czynnik ludzki. To, jak zachowa się lekarz, pielęgniarka/położna, czy pracownik rejestracji jest ważne w kontekście przestrzegania przepisów o ochronie danych. Poznaj wskazówki dotyczące przestrzegania przepisów o ochronie danych w rejestracji medycznej.
Z e-booka dowiesz się:
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.