Epidemia wirusa SARS-CoV-2 wymusiła zarówno na medykach, jak i na osobach zarządzających podmiotami leczniczymi, uelastycznienie podejścia do obsługi pacjenta z jednej strony, z drugiej zaś zapanowało usztywnienie w licznych kwestiach. Czy w związku z obecną sytuacją epidemiczną związaną z wirusem SARS-CoV-2 należy zmienić regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego?
W ostatnich miesiącach tego niezwykłego roku pandemii w kontekście zarządzania w ochronie zdrowia częściej mówi się o podejmowaniu decyzji, czy i na jakich zasadach przywrócić działalność, czy udało się – i z jakim skutkiem – wdrożyć telemedycynę, jakie wzrosły koszty funkcjonowania w czasie koronawirusa i na ile spadła rentowność. Jak reagować na nowe oczekiwania pacjentów?
Zakładając podmiot leczniczy prowadzący laboratorium diagnostyczne, zwróć uwagę, jak duży udział w działalności takiego podmiotu będzie mieć działalność laboratoryjna. Gdy prowadzenie laboratorium stanowi główną lub jedyną działalność, wówczas warto umożliwić kierownikowi laboratorium wpływanie na decyzje spółki.
Odpowiednia organizacja pracy może zabezpieczyć personel i pacjentów przed rozprzestrzenianiem się COVID-19. Pacjent powinien np. przed przyjęciem odpowiadać na pytania ankietowe zadawane przez wideodomofon. Jeśli jest jakiekolwiek podejrzenie, że może być zakażony COVID-19, jest kierowany do zakaźnej izby przyjęć. Jak zarządzać szpitalem w okresie epidemii – mówi Sławomir Wysocki, dyrektor Wojewódzkiego Specjalistycznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej Chorób Płuc i Gruźlicy w Wolicy.
Chyba trudno sobie wyobrazić placówkę medyczną, która funkcjonowałaby bez gotowych procedur. Porządkują one bowiem kwestie jakości usług medycznych oraz zwiększają zarówno bezpieczeństwo pacjenta, jak i personelu medycznego. Poznaj wskazówki dotyczące ich tworzenia, a także późniejszego wdrożenia.
Kierownicy podmiotów leczniczych mają ustawowo określone zadania w zakresie bezpieczeństwa epidemiologicznego. W razie bezpośrednio zagrożenia epidemią lub w czasie jej trwania, powinni szybko i sprawnie podejmować działania zapobiegające szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych. Sprawdź, o jakie czynności chodzi.
Prowadzenie praktyki medycznej online wywołuje wiele wątpliwości. Część podmiotów, zwłaszcza większe, które miały w swoim modelu biznesowym teleporady, jest oswojona z taką metodą współpracy z pacjentami od wielu lat, ale inne – nie. O czym warto pamiętać, udzielając teleporad?
Kontrola temperatury za pomocą kamer termowizyjnych i dezynfekcja rąk, a także zakaz odwiedzin, to obostrzenia, które stosuje Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Janusza Korczaka w Słupsku. Co jeszcze pomaga w walce z wirusem COVID-19? Rozmowa z ANDRZEJEM SAPIŃSKIM, prezesem WSS im. Janusza Korczaka w Słupsku.
W czasie próby okazuje się, kto jest rzeczywiście odpowiedzialny, kto zdecydował się pracować w służbie zdrowia z powołania, dla kogo liczy się drugi człowiek w potrzebie. Przyszedł czas weryfikacji, lecz nie oceny - rozmowa z TAMARĄ BARGANOWSKĄ, prezes NZOZ Centrum Psychiatrii w Malborku.
Udzielając teleporad za pośrednictwem specjalnej aplikacji udostępnionej przez Centrum Systemów Informacyjnych w Ochronie Zdrowia, warto opracować regulamin udzielania świadczeń zdrowotnych za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Sprawdź, jak go sformułować i jakie powinien zawierać elementy.
Odroczenie terminów, wprowadzenie specjalnego trybu postępowania na czas epidemii czy czasowe zawieszenie niektórych dotąd stosowanych przepisów to ułatwienia, które wprowadziła tzw. tarcza antykryzysowa. Sprawdź szczegóły.
Od wielu lat staramy się realizować strategiczny cel udzielania wysokospecjalistycznych usług zdrowotnych. Dlatego wszystkie działania, które podejmujemy, podporządkowujemy temu celowi - rozmowa z dr RYSZARDEM PANKIEWICZEM, zastępcą dyrektora ds. strategii rozwoju, marketingu i komunikacji Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego im. Jana Pawła II w Zamościu.
Nie tylko problemy komunikacyjne i interpersonalne mogą wymusić zmiany w placówce. Są też sytuacje, gdy placówka nie rozwija się kolejny rok, mimo przekonania kadry zarządzającej o staraniach w tym obszarze, gdy założone cele strategiczne, rozwojowe okazały się nierynkowe, czy nierealistyczne. Dowiedz się, co jest najważniejsze w procesie zmiany.
Nowa perspektywa unijna przyniesie nowe wyzwania w postaci nowych programów poświęconych tematyce starzenia się społeczeństwa i angażowania nowoczesnych technologii informatycznych w proces diagnostyki i leczenia. W jakie projekty w latach 2021-2027 będą mogły się angażować placówki medyczne - rozmowa z RYSZARDEM BOGUSZEWSKIM, ekspertem ds. pozyskiwania funduszy unijnych.
Najbardziej skuteczny model funkcjonowania placówki oparty jest na zaangażowaniu pacjenta w proces leczenia. Również z tego powodu sposób zarządzania musi być tak skonstruowany, aby placówka mogła realizować takie zamierzenia. Sprawdź, jakie są największe wyzwania w zakresie zarządzania - rozmowa z Wiolettą Januszczyk, dyrektor zarządzającą Medicover Stomatologia.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!