Gdy pacjent mija się z prawdą...

Pacjenci coraz częściej oszukują personel medyczny. Powody, dla który skłaniają się do kłamstwa lub zatajenie prawdy są różne. Często jest obawa przed odmową wykonania konkretnego zabiegu. Podkreślić należy jednak, że prawidłowo przeprowadzony wywiad medyczny jest najważniejszym źródłem informacji o stanie zdrowia pacjenta. Prawidłowo zebrany wywiad medyczny przekłada się na wyrażenie przez pacjenta świadomej zgody na leczenie. Zgoda ta jest zaś jest warunkiem niezbędnym, aby zgodnie z przepisami prawa leczyć pacjenta.

Pacjenci, niestety będą mijać się z prawdą oraz zatajać istotne, z perspektywy leczenia, informacje. Prawdopodobnie do takiej sytuacji doszło w sprawie Christiny Hedlund, Szwedki, która zapadła w śpiączkę po operacji powiększenia piersi w Pomorskim Centrum Traumatologii. Jak dowodzi w procesie sądowym szpital, w trakcie wywiadu kobieta nie poinformowała, o tym, iż chorowała na epilepsję i przyjmowała i przyjmowała w związku z tym leki.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Należy przypuszczać, że właśnie w ten sposób prawnicy reprezentujący szpital będą starali się wykazać przed sądem, że odpowiedzialność za nieudany zabieg ponosi nie tylko instytucja, ale również kobieta, która nie poinformowała lekarzy o swojej chorobie. Jeśli prawnicy wykażą przyczynienie się pacjentki do powstania szkody - powództwo może nawet ulec oddaleniu.

Należy zastanowić się czy rzeczywiście doszło do przyczynienia się poszkodowanej pacjentki do powstania lub zwiększenia szkody w związku z zatajeniem informacji o chorobie czy też mamy do czynienia z błędem diagnostycznym, wynikającym z nieprawidłowo zebranego wywiadu medycznego.

Do przeprowadzenia zostały dwa najważniejsze dowody – przesłuchanie rodziny oraz opinia biegłych. Na tym tle poznamy odpowiedź na kluczowe pytanie w tej sprawie – czy zatajenie epilepsji przez pacjentkę przyczyniło się do jej obecnego stanu?

Odpowiedź na to pytanie zapewne zaważy na odpowiedzialności szpitala.

Niezależnie jednak od treści wyroku, który zapadnie w przedmiotowej sprawie należy pamiętać o tym aby zbierając wywiad medyczny pamiętać o tym, że: "Pacjenci czasem mijają się z prawdą..."

Autor: Aneta Naworska pacjent, wywiad medyczny

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy