Od stycznia pacjent powinien być informowany o czasie oczekiwania na bieżąco. Dlatego co najmniej raz w tygodniu szpitale i przychodnie muszą wysyłać do NFZ szczegółowy wykaz wykonywanych procedur medycznych wraz z konkretnymi, wolnymi terminami ich udzielenia do NFZ. Czy tak się dzieje?
Placówki ochrony zdrowia realizujące pakiet onkologiczny wciąż czekają na jego udoskonalenie. Niektóre rezygnują z udziału w pakiecie, bo musiałyby dopłacać do świadczonych usług. Inne nie mogą znaleźć odpowiednich kadr, aby powołać konsylium lekarskie w wymaganym przepisami składzie.
Podczas posiedzenia Naczelnej Rady Lekarskiej 13 lutego 2015 r. jednogłośnie podjęto decyzję o przygotowaniu wniosku do Trybunału Konstytucyjnego w zakresie sprawdzenia zgodności zapisów pakietu z Konstytucją RP. Skarga ma być zgłoszona do Trybunału Konstytucyjnego już w kwietniu.
Przyjęte rozwiązania, m.in. dotyczące opiniowania celowości inwestycji, choć mocno ingerują w sferę wolności gospodarczej, jednak mogą zapobiec nierentowności inwestycji na rynku usług medycznych i co najmniej zachować obecny stan zatrudnienia.
W karcie diagnostyki i leczenia onkologicznego, którą - zgodnie z tzw. pakietem onkologicznym - od nowego roku otrzyma każdy pacjent z podejrzeniem nowotworu złośliwego, znajdą się informacje o objawach, z jakimi pacjent zgłosił się do lekarza, wykonanych badaniach diagnostycznych, informacje mogące stanowić istotne wskazówki na dalszym etapie postępowania diagnostycznego.
„Nam lekarzom chodzi o dobrą jakość leczenia, im chodzi o stwarzanie pozorów. My się na pozory nie zgadzamy” - lekarze rozważali ogólnopolski protest ze strajkiem włącznie. Ostatecznie po ponad 14 godzinnych negocjacjach doszło do porozumienia.
Lekarz, znając stan zdrowia pacjenta, będzie mógł bez osobistego badania wystawić receptę niezbędną do kontynuacji leczenia oraz zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia w wyroby medyczne.
Rozporządzenie ministra zdrowia z 11 grudnia 2014 r. w sprawie wskaźników rozpoznawania nowotworów (Dz.U. z 2014 r poz. 1810) określa sposób ustalania indywidualnego wskaźnika rozpoznawania nowotworów i minimalny wskaźnik rozpoznawania nowotworów. Minimalny wskaźnik rozpoznawania nowotworów wynosi 1/15.
Zgodnie z rozporządzenie ministra zdrowia z 11 grudnia 2014 r. w sprawie wskaźników rozpoznawania nowotworów (Dz.U. poz. 1810) od 1 marca 2015 r indywidualny wskaźnik rozpoznawania nowotworów będzie ustalany raz w miesiącu. Określenie sposobu indywidualnego wskaźnika rozpoznawania nowotworów ma pomóc w monitorowaniu skuteczności lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej w określaniu zagrożenia nowotworowego u pacjentów. Rozporządzenie ustala minimalny wskaźnik rozpoznawania nowotworów na poziomie 1/15, co ma ograniczyć możliwość wydawania kart diagnostyki i leczenia onkologicznego pacjentom nie cierpiącym na schorzenia onkologiczne, jednocześnie nie blokując drastycznie możliwości ich wydawania przez lekarzy POZ.
Poprawa procesu zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz kompleksowa opieka nad pacjentem onkologicznym to ważne wyzwania dla systemu ochrony zdrowia przewidziane w tzw. pakietach onkologicznym i kolejkowym. Czy skutecznie przyczynią się do skrócenia kolejek?
Nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zmodyfikowała dotychczasowe warunki zawierania umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zmiany dotyczą m.in. długości trwania umów czy możliwości wspólnego ubiegania się przez świadczeniodawców o ich zawarcie i wykonywanie.
Poprawa standardu opieki nad pacjentem onkologicznym, lepsze zarządzanie listami oczekujących na świadczenia zdrowotne i procesem zawierania umów z NFZ to najważniejsze założenia pakietów kolejkowego i onkologicznego.
Szybka diagnostyka dla pacjentów z podejrzeniem nowotworu, konieczność prowadzenia list oczekujących w formie elektronicznej, dostarczenie przez pacjenta oryginału skierowania to tylko niektóre zmiany, które zaczną obowiązywać już w przyszłym roku, mające się przyczynić do zwiększenia dostępu do świadczeń.
Zaplanowane od stycznia wprowadzenie przez NFZ obowiązku posiadania skierowania do okulisty od lekarza rodzinnego Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało jako „regulację bezkosztową”. Oczywiście widać pewien teoretyczny sens takiej zmiany – polega on na pomyśle regulowania kolejki do grupy deficytowych specjalistów i wyeliminowanie (ale także chyba i leczenie) najprostszych dolegliwości na poziomie POZ.
Podobno diabeł tkwi w szczegółach. Rozporządzenia wykonawcze są takimi szczegółami wobec ustaw, które wprowadziły pakiety onkologiczny i kolejkowy. A tych rozporządzeń niestety brak. Jak można w takim razie, przygotować się do wejścia w życie, od nowego roku, tych przepisów?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!