Zarządzanie placówką medyczną wymaga od menedżerów nie tylko znajomości przepisów, ale także wszechstronnej wiedzy i innowacyjnego podejścia do rozwiązywania złożonych problemów. Dowiedz się, jak doskonalić umiejętności w tym obszarze.
Praktycy radzą
Patryk Kuchta: Jak zapewnić ochronę danych w placówce medycznej
Wraz z rozwojem e-zdrowia i cyfryzacją zagrożenie atakami hakerskimi na sektor ochrony zdrowia znacząco wzrosło. Jak zapewnić bezpieczeństwo danych pacjentów? Rozmowa z Patrykiem Kuchtą, kierownikiem Działu Ochrony Danych i Cyberbezpieczeństwa Korporacyjnego w Medicover.
Dr Marek Doering: Jakie środki mogą pomóc w skutecznej walce z cyberprzestępczością
Placówki medyczne muszą inwestować w najnowocześniejsze metody walki z cyberprzestępczością, gdyż sposoby wyłudzania danych stają się coraz bardziej wyrafinowane. Należy również szkolić pracowników w zakresie problematyki związaną z cyberprzestępczością. W rozmowie z Markiem Doeringiem, audytorem placówek medycznych ds. cyberbezpieczeństwa, omawiamy jak najlepiej szkolić pracowników w tej dziedzinie.
Mateusz Warchał: Jaki może być zakres pracy zdalnej w ochronie zdrowia
Medycy mogliby wykonywać niektóre prace administracyjne również zdalnie. Dlatego niezbędne jest jak najszybsze wprowadzenie regulaminu pracy zdalnej w placówkach medycznych. Rozmowa z dr. Mateuszem Warchałem, ekspertem prawa pracy.
Obowiązki i odpowiedzialność menedżera
Poznaj wytyczne dotyczące leczenia depresji w POZ
Zapoznaj się z wybranymi wytycznymi dotyczącymi postępowania w podstawowej opiece zdrowotnej, które mają na celu wykrywanie, diagnozowanie i leczenie depresji u osób dorosłych. Dzięki nim będziesz mógł efektywnie zorganizować leczenie depresji w placówce medycznej. Ponadto poznasz stanowisko w tym zakresie konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej, konsultanta krajowego w dziedzinie psychiatrii, Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce oraz Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
Wykonywanie zawodu przez lekarza spoza UE. Wszystko, co musisz wiedzieć!
Wykonywanie zawodu lekarza dla lekarzy spoza Unii Europejskiej zależy od udzielenia zgody ministra zdrowia poprzedzonej uzyskaniem opinii konsultanta krajowego lub wojewódzkiego właściwego w danej dziedzinie medycyny. Zobacz, co przepisy polskie stanowią na ten temat i czy możesz starać się o pominięcie tego etapu na drodze do przyznania prawa wykonywania zawodu tylko na określony zakres czynności.
Kary nałożone na lekarzy. Czy drobne błędy proceduralne je uchylą?
Drobne uchybienia proceduralne nie skutkują uchyleniem kary za błędy lekarskie – zapoznaj się z wyrokiem Sądu Najwyższego w sprawie jednej z lekarek. Dowiedz się, jak zmiany w procedurze wpłynęły na jej sprawę. Wyjaśniamy też, dlaczego kasacja to nadzwyczajny środek odwoławczy.
Rozwój zawodowy
Jak wdrażać nowoczesne metody zarządzania
Podmioty lecznicze szukają możliwości poprawy funkcjonowania, licząc na pozyskanie pacjenta i wzmocnienie swojej pozycji. Narzędziem, które je przybliża do tego celu jest wprowadzenie systemu zarz ą dzania jako ś ci ą usług zdrowotnych. Co możesz zrobić, aby oferować usługi medyczne na mo ż liwie najwy ż szym poziomie?
Eventy – narzędzie w edukacji zdrowotnej
Jednym z pomysłów na budowę wizerunku placówki medycznej jest organizacja eventów prozdrowotnych. To dobre narzędzie do zwrócenia na siebie uwagi, popularyzacji, nagłośnienia ważnego społecznie problemu, ale i również próby jego rozwiązania. Sprawdź, w jaki możesz realizować misję edukacyjną i jakie możesz mieć z tego korzyści?
Jak skutecznie edukować pacjentów o zdrowiu
Wciąż rośnie zapotrzebowanie na rzetelną edukację w dziedzinie zdrowego stylu życia. Społeczna edukacja zdrowotna to zadanie wielu instytucji w naszym kraju, nie tylko szkół, administracji publicznej, organizacji pozarządowych, ale także placówek ochrony zdrowia. Od personelu medycznego słusznie oczekuje się działań edukacyjnych – wszak to lekarze dysponują aktualną, rzetelną wiedzą w zakresie określonych problemów zdrowotnych. Jak zatem je podejmować?
Zatrudnianie kierowników
Jak się bronić przed agresją pacjentów
Wobec narastającej agresji i często bardzo roszczeniowej postawy pacjentów sięgnięcie po instrumenty prawa karnego może czasami być jedyną właściwą formą zażegnania niebezpieczeństwa oraz zakończenia naruszeń dóbr prawnych personelu medycznego. Sprawdź, jaka ochrona Ci przysługuje.
Michał Feldman: Dbamy o zdrowie psychiczne medyków
W procesie diagnostyki i leczenia chorób o podłożu psychicznym istotna jest znajomość światowych trendów medycznych i lokalnych zjawisk społecznych. Rozmowa z dr. Michałem Feldmanem, dyrektorem w NZOZ Centrum Terapii Dialog w Warszawie.
Praca zespołowa – jak korzystać z jej zalet w placówce medycznej
Pojęcie pracy zespołowej święci triumfy w naukach o zarządzaniu. Różnorodność oferty szkoleniowej związanej z budowaniem zespołów, rozpoznawaniem własnej roli zespołowej świadczy o sporym zainteresowaniu tą tematyką. Czym jest praca zespołowa i dlaczego taki właśnie rodzaj pracy ma przewagę nad pracą indywidualną?
Kontrole PIP
Otrzymałeś nakaz PIP - jak się odwołać
Placówka, do której inspektor pracy skierował nakazy, może się odwołać do okręgowego inspektora pracy. Musi to być dobrze przemyślane i przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi procedurami. Zobacz, jak to zrobić, aby zwiększyć szanse na zmianę lub uchylenie decyzji inspektora.
Kontrola PIP - czego może żądać inspektor
Kontrola przestrzegania prawa pracy, w tym przepisów z zakresu bhp w placówce medycznej, nie jest celem samym w sobie. Jeżeli inspektor wykaże nieprawidłowości, to zobowiąże placówkę do usunięcia stwierdzonych uchybień. Poznaj przysługujące inspektorom uprawnienia pokontrolne, a unikniesz wątpliwości oraz sporów z organami PIP.
Uwagi do protokołu kontroli PIP - jak je wnosić
Szczegółowe zapoznanie się i przeanalizowanie zapisów zawartych w protokole kontroli inspekcji pracy jest dobrą praktyką. Jeżeli przedstawiciel placówki medycznej uzna, że protokół wymaga uzupełnienia lub zmiany zawartych w nim ustaleń – warto wnieść do niego zastrzeżenia. Zobacz, jakie masz uprawnienia w tym zakresie.
Marketing
Jak prowadzić rozmowę, aby była skutecznym dialogiem
Dobra rozmowa wymaga empatii, życzliwości i asertywności, inteligencji emocjonalnej oraz znajomości technik porozumiewania się. Zarządzający placówkami medycznymi wiedzą, że przyjęte cele można osiągnąć przez dialog, przekonywanie i siłę perswazji.
W jaki sposób placówka medyczna powinna współpracować z mediami
Znacznie częściej do kontaktów placówek medycznych z mediami dochodzi w sytuacjach kryzysowych, przy przekształceniach organizacyjnych czy prawnych, rozszerzeniu czy ograniczeniu działalności itp. Jak świadomie współpracować z prasą, radiem i telewizją, aby odnosić korzyści wizerunkowe?
Pacjent nasz pan – jak skutecznie prowadzić PR placówki medycznej
Usługi medyczne to produkt, od którego atrakcyjności i ceny w dużej mierze zależy liczba osób nim zainteresowanych. Co zrobić, aby pacjent wybrał nas, a nie usługi konkurencyjne? Czy tradycyjne działania marketingowe sprawdzą się również w promocji placówek medycznych?
Gospodarka odpadami
Do 30 czerwca sprawozdania BDO możliwe w formie papierowej
Elektroniczne rozwiązania objęły sprawozdania dotyczące odpadów medycznych, przekazywane co roku marszałkowi danego województwa przez placówki medyczne, lecz do 30 czerwca 2020 r. dopuszczono prowadzenie ewidencji wytwarzania i gospodarowania odpadami za 2019 rok w formie papierowej. Oto szczegóły przyjętego rozwiązania.
Jak postępować z wysoko zakaźnymi odpadami
W każdej chwili możesz mieć kontakt z pacjentem zarażonym drobnoustrojem chorobotwórczym. Wówczas odpady, które pochodzą bezpośrednio od takiego pacjenta, kwalifikujesz do wysoce zakaźnych odpadów medycznych. Oznacza to, że nawet małe gabinety powinny być zaopatrzone w pojemniki służące do ewentualnego gromadzenia tych odpadów. Co jeszcze jest konieczne?
Jak prowadzić elektroniczną ewidencję odpadów
Od nowego roku czeka nas rewolucja w zakresie prowadzenia ewidencji odpadów, rejestru i sprawozdawczości. Będzie ona prowadzona wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO. Dokumenty dotyczące ewidencji odpadów będziemy wprowadzać na bieżąco przez system. Oto szczegóły.
Zamówienia publiczne
Jak unikać naruszania zasady konkurencyjności
Odwołania składane przez wykonawców do Krajowej Izby Odwoławczej na czynności zamawiających często zawierają zarzut naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Jak zatem opisywać przedmiot zamówienia, aby nie narazić się na koszty związane z rozstrzyganiem spraw przed KIO?
Jak dobrze sporządzić opis przedmiotu zamówienia
Opis przedmiotu zamówienia jest ważnym elementem specyfikacji istotnych warunków zamówienia, którą przygotowuje zamawiający. Dobrze przygotowany zagwarantuje realizację zamówienia zgodnie z założeniami. Jak zatem ustrzec się błędów w tym obszarze?
Kiedy wnosić odwołania w przetargach
Możliwość odwołania od opisu przedmiotu zamówienia i wyboru najkorzystniejszej oferty oraz obowiązek zatrudniania na podstawie umowę o pracę wprowadzone nowelizacją Prawa zamówień publicznych sprzed pół roku spowodowały istotne wątpliwości w postępowaniach. Jak sobie z nimi radzić?