Jak prowadzić profil placówki medycznej na Instagramie

Coraz więcej placówek medycznych ma świadomość, że w działaniach marketingowych, szczególnie z obszaru public relations, koniecznością jest marketing treści (content marketing), oczywiście w tej branży rozwijany wokół zagadnień edukacji zdrowotnej. Coraz szerzej przebija się, również w tej branży, edukacja w obrazkach, zainteresowanie tworzeniem i publikowaniem infografik, atrakcyjnych grafik i zdjęć, a w ślad za nimi – otwarcie na nowe, atrakcyjne kanały komunikacji takie jak Instagram.

Choć nie sposób porównać możliwości słynnych amerykańskich placówek medycznych, traktowanych jako wzorcowe w obszarze skutecznego public relations (jak Cleveland Clinic czy Mayo Clinic), z realiami polskimi, gdzie brakuje specjalistów ds. marketingu, a ZOZy nie są w stanie wygospodarować porównywalnych budżetów na działania edukacyjno-informacyjne (i zatrudnić sztabu grafików do tworzenia atrakcyjnych form przekazu) nietrudno zauważyć, że Instagram (w znacznie mniejszej mierze Pinterest) już od lat jest wykorzystywany w branży ochrony zdrowia.

Choć samo założenie kanału dla marki placówki medycznej nie stwarza najmniejszych problemów, podobnie jak wrzucanie zdjęć czy filmów, schody zaczynają się wówczas, gdy trzeba podjąć decyzję co, z jaką częstotliwością, o której godzinie i jak przygotowane ma się pojawiać w Instagramie. Statystyk i skali działań nie podejrzymy tu tak łatwo jak na Facebooku, trudniej zatem o podejmowanie decyzji, gdy trzeba się zdecydować np. na korzystanie z zewnętrznych narzędzi do monitoringu.

Kolejnym dylematem są hashtagi czyli aktywne słowa-klucze, dzięki którym film lub zdjęcie zostanie przyporządkowane do danego tematu, danej emocji, choroby itd. Choć chcemy dotrzeć przede wszystkim do odbiorców w kraju, warto pamiętać, że wciąż na Instagramie prym wiodą hashtagi anglojęzyczne (zatem częściej #cancer niż #rak czy #illness niż #choroba). Zawsze warto pokusić się o stworzenie czy zawłaszczenie dla siebie takie hashtaga, i konsekwentnie go rozwijać i promować, by był coraz częściej stosowany w interesującej nas grupie docelowej (np. kobiet w ciąży – dla przychodni ginekologicznej, matek małych dzieci – dla kliniki pediatrycznej, sportowców – w przypadku działań kliniki specjalizującej się w medycynie sportowej itd.).

Nawet jeśli nie mamy czasu i weny twórczej, by tworzyć ciekawe (i czytelne w wersji mobilnej) infografiki, możemy skorzystać z układanek fotografii, jakie oferuje Instagram, tworzenia własnych konceptów, ale również wykorzystywania lokalizacji przy opisie zdjęć (byleby jedynie tych dobrej jakości) czy grafik i przemyślanego opisu profilu naszego ZOZu.

Trudno odpowiedzieć na pytanie, czy Instagram sprzedaje; jest kolejnym narzędziem komunikacji z pacjentami, dostępnych dla nich w smartfonach całodobowo przez 7 dni w tygodniu, szansą na pogłębienie relacji, pokazanie się nowym potencjalnym pacjentom, na zaintrygowanie ciekawą informacją w ramach edukacji zdrowotnej.

To, co szczególnie jest pożądane to publikowanie takich materiałów, które będą wyróżnialne na tle innych, unikatowe, ale i atrakcyjne, by były chętnie udostępniane dalej przez użytkowników Instagrama. Oczywiście widoczności sprzyja połączenie profilu instagramowego z facebookowym, dodanie wtyczki na witrynie placówki, na firmowym blogu.

Ważne jest również, czy mamy pomysł na komunikację z użytkownikami, czy udaje nam się zostać oznaczonymi w komentarzu, czego dotyczą komentarze pod filmami i zdjęciami na profilu placówki. Oczywiście nie warto posiłkować się pomocą fałszywych kont i kupowanych userów, bo przecież nadrzędną wartością i celem komunikacji w Instagramie jest budowanie relacji i zbieranie realnych opinii o naszej marce, usługach, o potrzebach i oczekiwaniach. Tu zasięg nie będzie zapewne tak spektakularny jak w przypadku Facebooka, ale sprawne działania powinny doprowadzić do pozyskania nawet kilku tysięcy obserwujących. Grunt, to ich utrzymać i podsycać zainteresowanie swoimi usługami.

Autor: (MCN)

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy