Zanim rozwiązesz trudne problemy, najpierw je dokładnie określ. Liderzy powinni spojrzeć na to z różnych perspektyw i zakładać wiele różnych, podejmowanych jednocześnie działań w procesie poszukiwania innowacyjnych, unikalnych rozwiązań. Oto najważniejsze wskazówki, które pomogą Ci w innowacyjnym rozwiązywaniu problemów.
Niezwykle pomocne okazują się tzw. elastyczne obiekty (flexony) generujące nowatorskie rozwiązania na to, jak kształtować problemy, aby odkryć innowacyjne rozwiązania. Takie podejście może być użyteczne w wielu różnych sytuacjach i na każdym poziomie analizy, począwszy od jednostek, przez grupy, organizacje, na przemyśle skończywszy. Oczywiście nie jest to złoty środek na wszystkie problemy. Stanowi jednak świeży mechanizm określający niejasne i złożone problemy w ustrukturyzowany sposób, aby pomóc dotrzeć do lepszych rozwiązań.
Wchodzimy w erę strategów. Obecne niepewne warunki ekonomiczne zmuszają placówki medyczne do coraz silniejszego skupienia się na strategii i zaangażowaniu wyższych rangą liderów, aby nie przeoczyć potencjalnych możliwości, zagrożeń i na czas odpowiadać na rodzące się wyzwania. Oto, jakie działania warto podjąć.
Zarządzanie skupione na strategii i ludziach, którzy kreują kierunki rozwoju przedsiębiorstwa, to duża zmiana w stosunku do praktyk stosowanych przez długie lata, kiedy to strategia korporacyjna odpowiadała zagregowanym strategiom poszczególnych jednostek biznesowych lub była po prostu domeną niewielkiej grupy menedżerów. Nadal jednak niewiele jest placówek, w których wszyscy członkowie kadry zarządzającej są doskonale zorientowani w tym temacie. Poniżej trzy istotne wskazówki, które mogą podpowiedzieć, jak stać się bardziej strategicznym. Choć mogą się wydawać oczywiste, wdrożenie ich w życie wymaga pracy.
Wiele placówek medycznych nie łączy zagrożeń ze strategią, lecz traktuje zarządzanie nimi jako osobną funkcję. Analizy wskazują, że to błąd. Zarządzanie ryzykiem trzeba włączyć w strategię organizacji i uwzględnić w modelu biznesowym.
Coraz bardziej złożony rynek wymaga od placówek medycznych wzmożonego zaangażowania w kwestie planowania. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest umiejętne stworzenie strategii, dostosowanie do niej odpowiedniego modelu biznesowego oraz wykształcenie już na starcie funkcji zarządzania ryzykiem.
Spośród wielu zagadnień mających wpływ pośrednio lub bezpośrednio na naszą jakość pracy, jednym z ostatnich branych pod uwagę jest oczywiste zmęczenie, które dotyka każdego, zarówno w aspekcie fizycznym, jak i mentalnym. Każdy z nas po pracy, zwłaszcza w ochronie zdrowia, staje się w większym lub mniejszym stopniu wyczerpany, a im większą część doby przeznaczamy na obowiązki służbowe, tym bardziej przemęczenie narasta.
Procedury i standardy zarządzania w placówce medycznej mają na celu poprawienie jakości usług medycznych i bezpieczeństwa pacjenta i personelu medycznego. Sprawdź, jak krok po kroku je opracować i wdrożyć.
Wdrożenie standardów i procedur postępowania zacznij od powołania zespołu do ich opracowania i opisania stanu istniejącego. Dopiero potem przystąp do stworzenia i wdrożenia standardów postępowania. Niezwykle istotna jest kontrola całego procesu mająca na celu ewentualne skorygowanie funkcjonującego systemu na podstawie informacji zebranych podczas audytów.
Do zarządzania podmiotami leczniczymi, np. szpitalami, niezbędne są odpowiednie uprawnienia. Można je uzyskać, kończąc podyplomowe studia MBA z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia. Osoby chcące skorzystać z tej oferty edukacyjnej w Warszawie, mogą wybrać m.in. studia na Uczelni Łazarskiego, Akademii Leona Koźmińskiego i w Collegium Humanum. Czym różnią się poszczególne oferty i na jakiej podstawie wybrać?
Wybuchowy szef czy szefowa, nie panujący nad tym, co i jak mówi, nieprzewidywalny i o zmiennych nastrojach - to zmora pracowników w niejednej firmie. W czym może pomóc praca nad inteligencją emocjonalną?
Osoby mające doświadczenie w pracy w międzynarodowych korporacjach często powtarzają, że ten, kto nie panuje nad emocjami, nie ma szans na zrobienie kariery. A zatem rozwój własny, równolegle z zawodowym, zakłada rozwijanie umiejętności panowania nad samym sobą. Chodzi o wypracowanie pewnych zachowań, np. utrzymania spokoju w newralgicznych sytuacjach, by nie tworzyć efektu śnieżnej kuli, gdy kolejne osoby reagują na czyjś wybuch złości, furii, paniki czy nawet płaczu.
Wybuchowy szef czy szefowa, nie panujący nad tym, co i jak mówi, nieprzewidywalny i o zmiennych nastrojach - to zmora pracowników w niejednej firmie. Bywa to także problemem szefa, gdy np. najzdolniejsza osoba w zespole nie panuje nad emocjami i jest przez to trudna we współpracy. W czym może pomóc praca nad inteligencją emocjonalną?
Chociaż krynicki SPZOZ nie znajduje się w gronie dużych szpitali, to stara się korzystać z efektów skali – ma mniejsze oddziały, niewielką liczbę lekarzy w stosunku do dużych placówek. Duże znaczenie przykłada do jakości świadczonych usług i doskonałych relacji z pacjentem. Oto co jeszcze wpływa na sukces placówki - r ozmowa ze SŁAWOMIREM KMAKIEM, dyrektorem SPZOZ Szpital im. dr J. Dietla w Krynicy-Zdroju.
SPZOZ, jako placówka medyczna, która działa w regionie uzdrowiskowo-turystycznym, podejmuje wiele działań inwestycyjnych, których celem jest poprawa jakości świadczeń medycznych dla mieszkańców i turystów. Ostatnia inwestycja - budowa i wyposażenie nowego skrzydła - to wyjątkowe przedsięwzięcie w skali placówki, ale także regionu. Jakie konkretne zadania udało się zrealizować?
Przede wszystkim – nowe, dobudowane skrzydło ma powierzchnię 2,5 tys. metrów kwadratowych. Mieści się tu blok operacyjny z trzema nowoczesnymi salami operacyjnymi, centralną sterylizatornią, wyposażoną w nowoczesny sprzęt, oddział intensywnej terapii i oddział pediatryczny wraz z łóżkami dla rodziców. Dodatkowo rozbudowano oddział ginekologiczno-położniczy o salę do cięć cesarskich, połączoną z traktem porodowym. Całkowity koszt budowy nowego skrzydła szpitala wyniósł 13,6 mln zł. Wartość zakupionego nowoczesnego sprzętu to ponad 7,8 mln zł.
Nie zawsze istnieje możliwość zrealizowania jednocześnie interesów obu stron, gdy każda z nich forsuje swoje rozwiązania. Nie zawsze sytuacje konfliktu mają podłoże merytoryczne – czasem po prostu konfrontacja biznesowa nie ma zbyt wiele wspólnego z racjonalnym argumentowaniem, bardziej ze ścieraniem się emocji. Jaką postawę możemy przyjąć w sytuacji konfliktowej?
Obecnie rozwój SPSK nr 1 w Lublinie to trzy główne płaszczyzny działań. Po pierwsze - realizacja ogromnej inwestycji związanej z przebudową i rozbudową szpitala. Po drugie – ciągłe podnoszenie kwalifikacji przez pracowników, i wreszcie po trzecie – pozyskiwanie zewnętrznych środków na zakup sprzętu medycznego i aparatury medycznej. Dowiedz się, co jest głównym atutem ośrodka. Rozmowa z dr n. med. ADAMEM BOROWICZEM, dyrektorem Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Lublinie.
Niebawem kończą się intensywne inwestycje realizowane w SPSK nr 1 w ramach kilkuletniego planu rozbudowy, finansowanego ze środków budżetu państwa. Jakie przedsięwzięcia udało się zrealizować, a jakie jeszcze oczekują na ukończenie? Na jakie udogodnienia i możliwości leczenia mogą, dzięki inwestycjom, wartym ponad 320 mln zł, liczyć pacjenci?
Zakres prac realizowanych w ramach programu wieloletniego „Przebudowa i rozbudowa Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 1 Uniwersytetu Medycznego w Lublinie” podzieliliśmy na kilka etapów, których ukończenie nastąpi w 2022 roku. Pierwszym z nich jest budowa nowej siedziby Kliniki Chirurgii Onkologicznej z radio- i chemioterapią przy ulicy Radziwiłłowskiej. Obecnie trwają tam prace wykończeniowe. W drugiej połowie ubiegłego roku rozpoczęto również rozbudowę infrastruktury na potrzeby dwóch naszych Klinik Psychiatrii przy ul. Głuskiej.
Logistyka w ochronie zdrowia w istotny sposób wpływa na jakość świadczonych usług zdrowotnych. Żeby poprawić ten obszar, systematycznie śledź trendy i tempo zmian jakości procesów logistycznych. Dowiedz się, jak jeszcze możesz je doskonalić, co w konsekwencji pomoże ci zwiększyć poziom zadowolenia pacjentów.
Przeobrażenia w gospodarce światowej oraz postęp naukowo-techniczny są jednymi z głównych przyczyn, które doprowadziły do zmian w charakterze funkcjonowania rynków i dominującej pozycji konsumentów. Postęp technologiczny i globalizacja wpłynęły na zmianę postrzegania obszarów funkcjonowania oraz metod realizacji celów przedsiębiorstw, w tym placówek medycznych. Zarządzanie jest swego rodzaju kluczeniem w chaosie, próbą uporządkowania organizacji, jej otoczenia i ich wzajemnych relacji, a także nieustannym podejmowaniem decyzji i dokonywaniem wyborów. Zarządzanie placówką medyczną jest bezpośrednio związane z koniecznością podejmowania decyzji, które mogą dotyczyć różnych poziomów i płaszczyzn. Podstawowe rozróżnienie dokonywane jest na decyzje o charakterze operacyjnym i strategicznym. Bardzo istotnym czynnikiem oddziaływującym na koncepcję i praktykę zarządzania jest wzrost poziomu technicznego realizowanych operacji związanego z postępem technologicznym, z czym nierozerwalnie łączy się logistyka w zarządzaniu.
Nie wszystkie programy z zakresu promocji zdrowia są skuteczne, nie wszystkie spełniają standardy wysokiej jakości, a co za tym idzie, nie przyczyniają się np. do rozwoju marki placówki. Z jakich elementów powinien być zbudowany dobry program? Czy warto angażować swoje siły i środki w programy wertykalne, czy raczej horyzontalne?
Odpowiednio skonstruowana i przedstawiona pozytywna informacja zwrotna może zdecydować o tym, jak będzie wyglądał Twój zespół. Czy wartościowy dla placówki medycznej lekarz odejdzie, bo będzie czuł się niedoceniony bądź niesłusznie niekompetentny? Czy w zespole będzie panowała atmosfera rywalizacji, czy raczej współdziałania? Dowiedz się, jak zatrzymać najlepszych fachowców.
Podmioty lecznicze szukają możliwości poprawy funkcjonowania, licząc na pozyskanie pacjenta i wzmocnienie swojej pozycji. Narzędziem, które je przybliża do tego celu jest wprowadzenie systemu zarz ą dzania jako ś ci ą usług zdrowotnych. Co możesz zrobić, aby oferować usługi medyczne na mo ż liwie najwy ż szym poziomie?
Jakość to bardzo pojemne pojęcie, którego zdefiniowanie w odniesieniu do opieki zdrowotnej jest dość trudne. Błędem byłoby zawężanie jakości jedynie do uzyskiwanych efektów – wyników leczenia. Równie ważne, jak wyniki, stają się sposób i warunki, w jakich przebiega proces leczenia, atmosfera, w jakiej świadczenia udzielane są pacjentom, lub – co jest mniej popularne – relacja ponoszonych kosztów do uzyskiwanych skutków. Wszystkie te czynniki składają się na to, co nazywamy jakością. Jakość w systemie opieki zdrowotnej, ze względu na specyfikę usług, jest niezbędna nie tylko do przetrwania organizacji, lecz przede wszystkim dla zdrowia i komfortu osób korzystających z usług. Jakość jest zatem kwestią zasadniczą: zła jakość oznacza niepotrzebny ból i cierpienie, może też wyznaczać różnicę między życiem i śmiercią. Ponadto, podobnie jak w przypadku każdego uczestnika gry rynkowej, jakość jest istotnym czynnikiem decydującym o powodzeniu danego przedsiębiorstwa na rynku.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.