Procedura mycia rąk z listą audytującą
Kierownik placówki powinien wyznaczyć osobę odpowiedzialną za przygotowanie płynów do dezynfekcji i higieny rąk oraz uzupełniania dozowników. Celem procedury jest określenie zasad właściwego i bezpiecznego przygotowania płynów do dezynfekcji i higieny rąk do użycia.
Jednym z zadań osób odpowiedzialnych za gospodarowanie płynami do mycia i dezynfekcji rąk wyznaczonych przez kierownictwo placówki jest odpowiednie przyjęcie oraz przechowywanie płynów do dezynfekcji i mycia rąk. Celem procedury jest zabezpieczenie właściwego przechowywania środków do mycia i dezynfekcji rąk oraz zapewnianie odpowiedniej liczby środków na potrzeby personelu placówki medycznej. Procedura ma również zagwarantować właściwą kontrolę upływu terminu ważności środków do mycia i dezynfekcji rąk.
Osoba wyznaczona przez kierownictwo placówki codziennie ma obowiązek przygotowania płynów do dezynfekcji i higieny rąk oraz uzupełniania dozowników. W razie stwierdzenia nieprawidłowości działania dozownika sprawdza poziom płynu i uzupełnia go w razie potrzeby. Gdy dozownik dalej funkcjonuje niewłaściwie, zgłasza ten fakt kierownikowi placówki. Celem procedury jest zapewnienie poprawności działania dozowników i poziomu uzupełnienia płynu.
Środowisko podmiotów leczniczych podlega procesom zanieczyszczenia w sposób naturalny (np. cząstki aerozolu biologicznego), a także przez prowadzone procesy diagnostyczne i lecznicze (np. zanieczyszczenie powierzchni sprzętu medycznego). Zabrudzenia powierzchni w postaci płynów ustrojowych, wszelkiego rodzaju wydzielin stanowią wspaniałe środowisko dla drobnoustrojów, które mogą dzięki temu zachowywać o wiele dłużej zdolność do zakażania. Wirus SARS-CoV-2 może przetrwać na powierzchniach płaskich od kilku godzin do kilkunastu dni, w zależności od ich rodzaju, wilgotności oraz temperatury. Celem procedury jest minimalizacja ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń.
Pomieszczenie porządkowe służy do przechowywania sprzętu stosowanego do utrzymania czystości, środków czystości oraz preparatów myjąco-dezynfekcyjnych, a także do przygotowywania roztworów roboczych oraz mycia i dezynfekcji sprzętu stosowanego do utrzymywania czystości. Z kolei pomieszczenie higieniczno-sanitarne wyposażone jest co najmniej w miskę ustępową, umywalkę, dozownik z mydłem w płynie, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia oraz pojemnik na zużyte ręczniki. Celem procedury jest minimalizacja ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń.
Pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom pomieszczenie socjalne – chodzi o pokój socjalny dla personelu, służący do spożywania posiłków, wypoczynku personelu. Celem procedury jest utrzymanie we właściwym stanie higieniczno-sanitarnym pomieszczenia socjalnego i ograniczenie ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2.
W pomieszczeniach podmiotów wykonujących działalność leczniczą należy wydzielić pomieszczenia lub miejsca do składowania zarówno bielizny czystej, jak i brudnej. Brudna bielizna może być zanieczyszczona czynnikami chorobotwórczymi (patogenami). Celem procedury jest minimalizacja ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń.
W szpitalach i przychodniach najczęściej występują odpady, które zawierają drobnoustroje chorobotwórcze, zdolne do przeniesienia materiału genetycznego, wywołujące choroby u ludzi i zwierząt (np. zainfekowane pieluchomajtki, podpaski, podkłady, opatrunki z materiału lub gipsu, pościel, ubrania jednorazowe, pieluchy). Celem procedury jest minimalizacja ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń.
Szybkie i skuteczne identyfikowanie zakażenia koronawirusem wśród personelu medycznego jest bardzo istotne z punktu widzenia epidemiologii. Jeżeli nie zostanie ono wykryte u pracownika medycznego, który nadal świadczy pracę, skutkuje to rozprzestrzenianiem się pandemii. Celem procedury jest ustalenie zasad zachowania się personelu medycznego i osób zarządzających placówką medyczną, podejrzanych o kontakt z osobą chorą na COVID-19 bez żadnego zabezpieczenia w indywidualne środki ochrony osobistej. Dzięki sprawnemu działaniu można szybko przywrócić pracownika medycznego do świadczenia opieki nad chorymi z COVID-19.
W pomieszczeniach podmiotów wykonujących działalność leczniczą należy wydzielić pomieszczenia lub miejsca do składowania zarówno bielizny czystej, jak i brudnej. Bielizna używana na terenie placówki może być jednorazowa i wielorazowa. Wśród bielizny jednorazowej należy wymienić: jednorazowe fartuchy higieniczne, czepki higieniczne, maski higieniczne, rękawiczki nitrylowe, ochraniacze na buty. Bielizna wielorazowa to np. fartuchy, bielizna pościelowa itp. Celem procedury jest zapewnienie odpowiedniego sposobu przechowywania bielizny czystej.