Zgodnie z art. 67d ust. 6 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (dalej: ustawa o prawach pacjenta) kompletny i należycie opłacony wniosek w sprawie zdarzenia medycznego wojewódzka komisja do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych przekazuje niezwłocznie kierownikowi podmiotu leczniczego prowadzącego szpital, z działalnością którego wiąże się wniosek oraz ubezpieczycielowi.
Szpital musi uważać na terminy wyznaczane przez komisję
Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przewiduje bardzo restrykcyjne sankcje dla podmiotów leczniczych w sprawach dotyczących zdarzeń medycznych rozpatrywanych przez wojewódzkie komisje do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych. Projekt zmian w ustawie o prawach pacjenta przewiduje skrócenie terminu dla podmiotu leczniczego na ustosunkowanie się do wniosku pacjenta.
Kierownik tego podmiotu i ubezpieczyciel przedstawiają stanowisko w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wraz z dowodami na poparcie swojego stanowiska. Nieprzedstawienie stanowiska jest równoznaczne z akceptacją wniosku w zakresie dotyczącym okoliczności w nim wskazanych oraz proponowanej wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia.
Oznacza to, że niedotrzymanie terminu trzydziestodniowego i nieprzedstawienie stanowiska podmiotu leczniczego niesie za sobą daleko idące konsekwencje. W przypadku przekroczenia terminu oraz wydania przez komisję niekorzystnego dla podmiotu leczniczego orzeczenia, kierownik podmiotu może złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia wraz z uzasadnieniem wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek ten komisja rozpatruje w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. W rozpatrywaniu tego wniosku nie może uczestniczyć członek składu orzekającego, który brał udział w wydaniu zaskarżonego orzeczenia.
Słowa kluczowe:
zdarzenie medyczneUzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur