System Statystyki w Ochronie Zdrowia - budowa elektronicznej administracji

Obowiązek sporządzenia i przekazania sprawozdań statystycznych przez podmioty wykonujące działalność leczniczą wynika z Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2015 stanowiący załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2015.

Na podstawie ustawy z 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw od trzech tygodni funkcjonuje System Statystyki w Ochronie Zdrowia. Najogólniej rzecz mówiąc jest on następcą dotychczas funkcjonującego Systemu Statystyki Resortowej Ministra Zdrowia.

Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia poinformowało, że ten pilotażowy program realizowany jest w ramach projektu P4 „Dziedzinowe systemy teleinformatyczne systemu informacji w ochronie zdrowia”.

Program stanowi jeden z postulatów w ramach budowania społeczeństwa informacyjnego - budowa elektronicznej administracji. Głównym celem systemu jest usprawnienie procesów związanych z zarządzaniem i dostępem do informacji w systemie zdrowia. Program ten zgodnie z zapewnieniami ma przyczynić się do efektywniejszego działania i sprawniejszego planowania zadań przez placówki opieki zdrowotnej.

Zakres podmiotów upoważnionych do rejestracji w systemie jest dość szeroki. Począwszy od podmiotów leczniczych, praktyk lekarskich indywidualnych i grupowych, a skończywszy na okręgowych izbach lekarskich i pielęgniarskich. Warto przy tym dodać, że pierwszym etapem rejestracji jest konieczność uzyskania pozytywnej autoryzacji i uzyskanie określonej roli w systemie. Zidentyfikowano następujące role: pracownik jednostki sprawozdawczej, pracownik jednostki nadzorującej i administrator. Dane odbierane są natomiast przez uprawnione podmioty, tj. ministra właściwego ds. zdrowia, urzędy wojewódzkie i Główny Urząd Statystyczny.

Na stronie internetowej Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia można znaleźć dodatkowe informacje m.in. formularze wraz zakresem zbieranych danych, które podmioty wykonujące działalność leczniczą powinny uwzględnić rejestrując się w systemie. Instrukcja wskazuje również częstotliwość i termin realizacji wprowadzenia do systemu określonych sprawozdań. I tak dwa razy w roku tzn. do 29 lutego i do 1 lipca 2016 r. podmioty zobowiązane powinny składać sprawozdania o finansach samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Do końca roku powinny przekazać sprawozdanie o działalności podmiotu wykonującego działalność leczniczą w zakresie długoterminowej opieki zdrowotnej, a także sprawozdanie o działalności szpitala ogólnego.

Warto dodać, że o ile przy realizacji omawianego obowiązku dojdzie do przetwarzania danych osobowych, z punktu widzenia ochrony danych osobowych podstawą takiego działania będzie art. 23 ust. 1 pkt 2 oraz 5 ustawy o ochronie danych osobowych.

Dopuszcza się sporządzanie sprawozdań w wersji papierowej i przekazanie ich określonym podmiotom pocztą tradycyjną. Warunkiem dla korzystania z takiej formy jest zatrudnianie przez dany podmiot mniej niż 5 pracowników.

Autor: Piotr Janiszewski ochrona danych w placówce medycznej
Słowa kluczowe:
statystyka publiczna

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy