Karta praw pacjenta-dziecka

Należy wyrazić głębokie zadowolenie z wspólnej inicjatywy informacyjno – edukacyjnej Rzecznika Praw Dziecka oraz Rzecznika Praw Pacjenta, której efektem jest powstanie Karty praw pacjenta- dziecka.

W zasadzie zebrane w Karcie zasady nie są niczym nowym jednak uważam, że ma ona ogromne znaczenie dla pogłębienia świadomości praw pacjentów, których należy objąć szczególną opieką. Niniejszy dokument został stworzony po to, aby edukować i informować do czego dziecko ma prawo gdy zachoruje i przebywa w szpitalu. Naturalnie Karta jest skierowana także do rodziców, lekarzy i całego personelu medycznego, który jest zobowiązany dane prawa respektować. Z mojej długoletniej perspektywy wynika, że najczęściej naruszanym prawem do świadczeń zdrowotnych z perspektywy rodziców jest odmowa przyjęcia dziecka z wysoką gorączką i niepokojącymi objawami w szpitalnym oddziale ratunkowym. Dodatkowo należy pamiętać, że naruszeniem prawa do leczenia jest także niemożliwość dostania się do lekarza w razie niepokojących symptomów czy nagłego pogorszenia stanu zdrowia.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Karta ma formę łatwo przystępnego plakatu, który ma trafić do podmiotów leczniczych, m.in. do wszelkich, szpitali, a w szczególności do oddziałów dziecięcych, sanatoriów czy uzdrowisk. Składa się z 13 punktów. Jest zestawieniem najważniejszych praw najmłodszych pacjentów wynikających z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Konwencji o prawach dziecka. Zaczyna się od stwierdzenia, że dzieckiem- pacjentem jest każda osoba, która nie ukończyła 18 lat. Trafnym pomysłem jest bezpośredni zwrot do małych pacjentów, typu. „Jeśli zachorujesz, personel medyczny powinien zrobić wszystko, żeby Cię wyleczyć i zapewnić opiekę podczas leczenia; kiedy tylko stan Twojego zdrowia poprawi się na tyle, że będziesz mógł wrócić do domu, masz do tego prawo”.

Najmłodsi pacjenci dowiedzą się z niej, że oni oraz ich rodzice lub opiekunowie mają prawo wiedzieć w jaki sposób lekarze zamierzają dziecko leczyć i jakie są spodziewane efekty. Ważną kwestią, na którą szczególnie zwracam uwagę jest zapis: "Twoi rodzice lub opiekunowie mają prawo do dokumentów, w których lekarze opisują Twoją chorobę i leczenie". Kolejnym zasługującym na podkreślenie zapisem jest informacja o współdecydowaniu młodych pacjentów do podejmowania decyzji o ich leczeniu. Ma to szczególne znaczenie z perspektywy nastolatków, którzy dowiadują się z Karty, że dopóki nie skończą 16 lat decyzję podejmują rodzice lub opiekunowie, potem także i oni mogą współdecydować co do procesu leczenia. Najmłodsi pacjenci są poinformowani także o tym, że nikt nie ma prawa ich bić, zawstydzać, lekceważyć i straszyć. Dzieci powinny także wiedzieć o tym, że dorośli w czasie choroby powinni je szczególnie wspierać i dbać o ich dobre samopoczucie. Ponad to rodzice dowiedzą się także, że mają prawo do przebywania z dzieckiem w szpitalu, sanatorium czy uzdrowisku, a ich obecność może być limitowana jedynie ze względu na szczególne okoliczności.

Jak wspomniałam wcześniej, Kartę praw pacjenta – dziecka uważam, za szczególnie efektywną inicjatywę, na którą warto zwrócić uwagę. W świetle informacji udostępnionych przez Rzecznika Praw Pacjenta, na podstawie przedmiotowej Karty ma powstać książka dla dzieci, w której każdy rozdział poświęcony będzie poszczególnemu prawu małego pacjenta.

Autor: Malwina Jarzembska

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy