Narodowa Służba Zdrowia - resort zdradza szczegóły reformy

/appFiles/site_102/images/autor/mnobG4gAJBp85ZV.jpeg

Autor: Greta Kanownik

Dodano: 1 sierpnia 2016

Narodowa Służba Zdrowia - resort zdradza szczegóły reformy

Jednym z priorytetów planowanej reformy jest utworzenie sieci szpitali, w ramach której wyodrębnione zostaną trzy podstawowe poziomy zabezpieczenia zdrowotnego (stopnie od I do III) oraz trzy poziomy specjalistyczne (specjalistyczny-pediatria, specjalistyczny-onkologia i instytuty). Sieć zostanie utworzona na bazie istniejących podmiotów i będzie weryfikowana co cztery lata.

Utworzenie sieci szpitali nie spowoduje rejonizacji opieki szpitalnej. Pacjenci zachowają możliwość wyboru szpitala niezależnie od miejsca zamieszkania.

Nakłady na zdrowie w roku 2017 i 2018 wzrosną. Będą one w tym czasie zwiększane co najmniej równo ze wzrostem wpływów ze składki zdrowotnej – nie będzie jednak dodatkowego zasilania budżetowego. Różnice w danych zestawianych w materiałach graficznych, zawartych w opracowaniu Narodowa Służba Zdrowia, Strategia zmian w systemie ochrony zdrowia w Polsce, wiążą się z różnicami w metodologii przyjętej przez OECD. Grafika przedstawiająca planowany wzrost nakładów odnosi się do wydatków rządowych realizowanych obecnie w ramach NFZ i budżetu państwa. Natomiast najbardziej aktualne dostępne porównywalne dane dla krajów OECD dotyczą 2011 roku i uwzględniają wszystkie wydatki publiczne, łącznie z wydatkami samorządów.

Podstawowa opieka zdrowotna (POZ)

Zgodnie z założeniami przygotowywanej reformy podstawowa opieka zdrowotna ma skutecznie koordynować leczenie pacjenta. Wprowadzony zostanie taki system finansowania, by środki otrzymywane przez POZ w ramach tzw. budżetu powierzonego (przeznaczonego na diagnostykę i świadczenia specjalistyczne) mogły być wykorzystane wyłącznie na te zadania. Jeśli pieniądze z budżetu powierzonego nie zostaną wykorzystane na wizyty u specjalistów czy badania diagnostyczne, nie będą mogły zasilić budżetu POZ.

Urząd Zdrowia Publicznego

Urząd Zdrowia Publicznego zostanie powołany po to, by zintegrować cały rozproszony obecnie system zarządzania zdrowiem publicznym w Polsce i usprawnić działania, prowadzone obecnie na rzecz zdrowia obywateli przez kilka różnych instytucji. Dlatego w jego skład wejdą  m.in. część inspekcji sanitarnej, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowe Centrum ds. AIDS i Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. UZP będzie również odpowiadał za realizację Narodowego Programu Zdrowia i przejmie od NFZ-u zadania związane z profilaktyką. Twierdzenia, jakoby UZP miał zastąpić NFZ są nieprawdziwe i wynikają z niezrozumienia celów, dla jakich zostanie powołany ten  urząd.

Systemy Informatyczne

Plan kontynuacji Projektu P1 zakłada m.in. ograniczenie jego zakresu do najbardziej powszechnych i oczekiwanych przez pacjentów i profesjonalistów medycznych usług, tj. e-recepty, wsparcia wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej, e-skierowania oraz dostępu do tych usług dla pacjenta poprzez Internetowe Konto Pacjenta.

Zmian wiele, jak zwykle część ekspertów popiera zmiany a część wypowiada się krytycznie. Najważniejsze by wprowadzane zmiany, zanim zostaną wprowadzone były praktycznie sprawdzone np.: w oparciu o ich realizację w innych krajach. Na tej podstawie można zrobić przegląd zalet i wad dla danych rozwiązań, co może być drogowskazem dla polskiej rzeczywistości.

Autor: dr n. ekon. Greta Kanownik, kierownik Działu Administracji Medycznej w SP ZOZ w Brzesku
Słowa kluczowe:
ochrona zdrowiareforma

Nie masz jeszcze konta?

Zamów pełny dostęp do portalu


SPRAWDŹ OFERTĘ

Chcesz przetestować nasze usługi?

Załóż konto testowe na 24 godziny


ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE NA 24 GODZINY

Pełny dostęp do portalu to:

  • Aktualność tematów
  • Szeroki zasób informacji eksperckich
  • Porady ekspertów za pośrednictwem e-maila
  • Gotowe rozwiązania najistotniejszych problemów
Sprawdź »

Spis treści Czytaj e-wydanie