Opublikowany projekt pochodzi z 17 marca i obecnie został skierowany do konsultacji publicznych. Jak wynika z treści projektu, ustawa ma określać w pierwszej kolejności zadania z zakresu zdrowia publicznego. Ponadto jej celem jest, także, wskazanie podmiotów uczestniczących w realizacji tychże zadań oraz zasad ich finansowania. Wśród zadań ustawa wymienia w szczególności monitorowanie i ocenę stanu zdrowia, jego zagrożeń oraz jakości życia związanej ze zdrowiem społeczeństwa, edukację zdrowotną, wdrażanie programów promocji zdrowia, a także programów profilaktyki chorób. Co niezwykle istotne, zadania z zakresu zdrowia publicznego mają, również, obejmować analizę adekwatności i efektywności udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w odniesieniu do potrzeb zdrowotnych społeczeństwa oraz inicjowanie i prowadzenie badań naukowych oraz współpracy międzynarodowej w zakresie zdrowia publicznego. W założeniu ustawodawcy, wskazane wcześniej zadania z zakresu zdrowia publicznego ma koordynować, powoływany przez Prezesa Rady Ministrów, Pełnomocnik Rządu do Spraw Zdrowia Publicznego. Wsparcie dla Pełnomocnika ma stanowić Rada do Spraw Zdrowia Publicznego, będąca organem opiniodawczo – doradczym.
Projekt „Konstytucji zdrowia” już dostępny
Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji 28 marca pojawił się długo oczekiwany projekt ustawy o zdrowiu publicznym, nazywanej powszechnie „Konstytucją zdrowia”.
Projekt ustawy przewiduje także, niejako, powrót do pomysłu Narodowego Programu Zdrowia. Należy przypomnieć, że program taki był już przygotowany na lata 2007 – 2015. Niestety, ze względu na brak finansowania, nie był realizowany. Tymczasem, zgodnie z projektem, „nowy” program, jako dokument strategiczny, ma zostać wprowadzony w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, a za jego koordynację odpowiedzialny ma być nowoutworzony Komitet Sterujący Narodowego Programu Zdrowia. Zgodnie z przyjętym przez ustawodawcę w treści projektu założeniem, Narodowy Program Zdrowia musi zostać wprowadzony najpóźniej do 1 sierpnia 2016 roku. Jest to, bowiem, data graniczna dla Rady Ministrów do wydania odpowiedniego rozporządzenia.
Nie mniej otwarte pozostaje pytanie dotyczące skuteczności finansowania programu. Nie przypadkowo wspominam o skuteczność finansowania, albowiem co do samego źródła projekt wyraźnie wskazuje, iż zadania z zakresu zdrowia publicznego, przewidziane w ustawie, finansowanie będą ze specjalnie utworzonego funduszu celowego, tj. Funduszu Zdrowia Publicznego. Dysponentem Funduszu ma być Minister Zdrowia, a środki gromadzone będą z przychodów Funduszu, którymi mają być:
-
1 % wpływów z tytułu akcyzy od napojów alkoholowych,
-
0,5 % wpływów z tytułu akcyzy od wyrobów tytoniowych i suszu tytoniowego,
-
3 % wpływów z dopłat w grach objętych monopolem państwa,
-
odsetek od kwot zgromadzonych na rachunku Funduszu,
-
dotacji z budżetu państwa,
-
darowizn i zapisów,
-
wpływów z innych tytułów,
Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Słowa kluczowe:
zdrowie publiczneUzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur