Dzień Pacjenta – czyli o wykorzystywaniu okazji do akcji profilaktycznych i promocyjnych

Odkąd zmieniło się postrzeganie świadczeń zdrowotnych i podmioty działające w branży ochrony zdrowia zaczęły się przekształcać w spółki, funkcjonowanie na zasadach rynkowych na wysoce konkurencyjnym rynku wymusza orientację marketingową.

Eventy edukacyjne, wspierające profilaktykę, szczególnie chorób cywilizacyjnych, coraz częściej wykorzystywane są przez prywatne kliniki, przychodnie, a także publiczne szpitale. Są okazją do „wyjścia na zewnątrz”, promocji placówki, wzmocnienia jej wizerunku. Niejednokrotnie są mylone z działaniami CSR – czyli w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, co jest dużym nadużyciem. O CSR mówimy bowiem wówczas, gdy placówka zajmuje się długotrwale (min. przez 2 lata) diagnozowaniem i rozwiązywaniem problemu w danym środowisku, prowadzi programowane działania (planowane, rozpisane zadaniowo, z celami do osiągnięcia) i rozwiązuje dany problem, przynajmniej częściowo, na bazie diagnostyki opracowując dalsze zalecenia. Organizowanie co roku akcji w ramach Żółtego Tygodnia, Dnia Cukrzycy czy Walki z Otyłości niewątpliwie nie jest działaniem CSR, a wsparciem promocji, działaniem w ramach public relations.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Może i w tej formie skutecznie zwrócić uwagę na specyfikę działalności placówki, ale pod pewnymi warunkami.

Przede wszystkim warto przemyśleć, ile placówek w okolicy realizuje podobne zadania, na ile nasze działania mogą być wyraziste i zapamiętane. Kolejny aspekt to przemyślenie akcji – co faktycznie jest wartością dodaną, jak ją przeprowadzić i kogo w nią zaangażować, czy można zaoferować cokolwiek poza badaniem poziomu cukru, ciśnienia czy analizy składu ciała, które coraz częściej mierzone są już przez samych pacjentów w domach i nie skłaniają do zaplanowania dodatkowych odwiedzin placówki ZOZ. Kolejna sprawa to umiejętność przewidywania, ile osób może nas odwiedzić, w jakich godzinach i czy coś mogą zabrać ze sobą, do czego warto zajrzeć niejeden raz (poradnik, rozbudowane kalendarzyki). Najgorzej, gdy chcąc skusić do odwiedzin także dzieci oferujemy im słodkie cukierki czy lizaki z syntetycznymi barwnikami, właściwie w większości złożone z cukru, gdy jednocześnie promujemy zdrowe żywienie, walkę z otyłością i pomiary glukozy. A niestety i takie propozycje nie są rzadkie. Pomyślmy też, czy ulotki z logo i zdjęciem, zawierające jedynie proste dane – niczym z wizytówki on-line – są wystarczająco atrakcyjne, by chcieć je przechować, skoro to samo łatwo znaleźć w wynikach Google pod nazwą kliniki czy przychodni.

Kolejny aspekt to konsekwencja – nie damy się zapamiętać, jeśli traktujemy eventy (na terenie ZOZ, w jego najbliższej okolicy, w galerii handlowej czy przy okazji targów) jako testowy zabieg marketingowy, co roku decydując się na prezentację oferty przy innej okazji – raz Tygodnia Alergii, raz Dnia Menopauzy. By budować świadomość marki danej placówki, by ją ugruntować i by była rozpoznawalna na tle wszystkich innych w branży nie możemy jedynie powielać tego, co robi konkurencja. Wypromowanie takich działań edukacyjno-profilaktycznych wymaga określenie narzędzi komunikacji (by we właściwym czasie poinformować grupę najbardziej zainteresowaną, nie tylko przez media społecznościowe (dobrze, jeśli wybierzemy te skierowane do użytkowników z danej okolicy, a nie o ogólnopolskim zasięgu), ale także media tradycyjne, a nawet outdoor (2-3 widoczne wielkoformatowe plakaty w okolicy, w dobrze wyeksponowanych miejscach). Musimy też założyć konkretny i mierzalny cel takich działań oraz wyciągać wnioski – analizować, skąd dotarli do naszej placówki nowi pacjenci, jakie komentarze pojawiły się po akcji, jakie było zainteresowanie materiałami edukacyjnymi, cy odwiedziły nas przypadkowe osoby, czy były to odwiedziny celowe itd. Gdy zaniechamy promocji okazać się może, że nawet najlepiej zaplanowana akcja np. z darmowymi zabiegami czy diagnozami służy jedynie… pracownikom. A chyba nie o to chodzi.

Rozmawiając z przedstawicielami placówek publicznych np. szpitali, niejednokrotnie słyszę, że eventy, ani inne działania wizerunkowe i promocyjne nie są potrzebne, bo właściwie problemem jest nadmiar pacjentów, a nie ich brak, a kolejki do specjalistów sięgają nawet kilkunastu miesięcy. Po co zatem ściągać do placówki nowych, wydłużać jeszcze tę kolejkę i narażać się na frustracje. Inni podkreślają zaś, że czasy służby zdrowia minęły, czyli służenia niczym straż pożarna, zawsze i za darmo i właściwie oczekiwania pacjentów i tak są zbyt wygórowane, by jeszcze dodatkowo organizować personel do takich akcji. Ale taka polityka ma krótkie nogi. Odkąd zmieniło się postrzeganie świadczeń zdrowotnych i podmioty działające w branży ochrony zdrowia zaczęły się przekształcać w spółki prawa handlowego, funkcjonowanie na zasadach rynkowych na wysoce konkurencyjnym rynku wymusza orientację marketingową. Ale i konieczność budowania strategii, w które muszą wpisywać się wszelkie akcje profilaktyczne, jakie są podejmowane, koherentnie i spójnie, adekwatnie do założeń strategicznych. To także dla wielu test otwartości, wyjścia poza ściany własnej placówki, konfrontacji z innymi (choćby na imprezach zdrowotnych – w centrach handlowych czy targach, przy okazji konferencji branżowych, gdzie obok siebie usytuowani są konkurenci i podpatrują specyfikę podejścia do klienta. Nie trzeba bać się konfrontacji, ani relacji z przypadkowymi osobami, gdyż wszystkie doświadczenia są kolejną lekcją i mogą być inspiracją do kolejnych działań, ale tez lekcją pokory czy kolejnym przyczynkiem do sukcesu.

Coraz częściej w placówkach kalendarz świąt zdrowotnych jest swoistym „must have” działu marketingu, czy wykorzystujecie go także w swoich placówkach? W ramach podpowiedzi…
w październiku mamy m.in.:

  • 1.10 – Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu – okazja dla przychodni gastrologicznych, dietetyków
  • 1.10 – Międzynarodowy Dzień Osób Starszych – nie tylko dla geriatrów
  • 1.10 – Międzynarodowy Dzień Walki z Wirusowym Zapaleniem Wątroby
  • 4.10 – Światowy Dzień Onkologii
  • 10.10 – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
  • 12.10 – Międzynarodowy Dzień Reumatyzmu
  • 13.10 – Dzień Dawcy Szpiku
  • 15.10 – Światowy Dzień Mycia Rąk
  • 15.10 – Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi

  • 16.10 – Światowy Dzień Żywności

  • 18.10 – Światowy Dzień Menopauzy i Andropauzy

  • 20.10 – Europejski Dzień Seniora

  • 24.10 - Światowy Dzień Walki z Otyłością

  • 26.10 - Światowy Dzień Donacji i Transplantacji

  • 29.10 – Międzynarodowy Dzień Łuszczycy
Autor: Marta Chalimoniuk-Nowak- właścicielka agencji Health Brands działającej głównie w sektorze healthcare, farmacji i w branży wellness, promotorka edukacji zdrowotnej z 15-letnim doświadczeniem w public relations i brandingu oraz w mediach
Słowa kluczowe:
pacjent

Nie masz jeszcze konta?

Zamów pełny dostęp do portalu


SPRAWDŹ OFERTĘ

Chcesz przetestować nasze usługi?

Załóż konto testowe na 24 godziny


ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE NA 24 GODZINY

Pełny dostęp do portalu to:

  • Aktualność tematów
  • Szeroki zasób informacji eksperckich
  • Porady ekspertów za pośrednictwem e-maila
  • Gotowe rozwiązania najistotniejszych problemów
Sprawdź »