Obsługa osób starszych wymaga dostosowanego języka przekazu, wyraźnej, powiększonej czcionki materiałów informacyjnych, ale i poświęcenia czasu i uwagi w trakcie obsługi – od recepcji czy infolinii po sam kontakt ze specjalistą. Wymaga niejednokrotnie predyspozycji osobowych – większej empatii, cierpliwości, umiejętności tłumaczenia problemów, by nie zostawić pacjenta w świecie domysłów. Osoby starsze to największa i wciąż rosnąca grupa pacjentów, za to stosunkowo najbardziej lojalna - przywiązana się do znanych sobie miejsc, usytuowanych w pobliżu ich domów, lecz w przypadku usług płatnych cechująca się wysoką cenową elastycznością popytu w obrębie swojej okolicy. To osoby chętnie śledzące promocje gazetkowe (oferty bezpłatnych badań, akcji zdrowotnych w dzielnicy, dni otwartych w przychodniach), ale także konfrontujące jakość obsługi ze środowiskową grupą odniesienia (sąsiedzi, znajomi, rodzina), a w swoim środowisku bardzo opiniotwórcze.
Pacjenci-seniorzy – o trudnościach z obsługą i pułapkach językowych
Wzmożone zainteresowanie problemami osób starszych, także w branży health care, jest ostatnio efektem debat publicznych, wynikającym m.in. z popularyzowania tematu przez media i dyskusji wokół programów wsparcia dla seniorów, które zaczyna inicjować administracja publiczna. Problem dostosowania działań edukacyjnych, komunikacyjnych czy usługowych do ograniczeń i potrzeb ludzi starszych nie jest jednak nowy.
Warto o tym pamiętać, nie traktując pacjentów tylko przez pryzmat portfela. Także od osób starszych powinniśmy oczekiwać feedbacku w zakresie opinii o jakości obsługi czy oferty, w innej formie niż od osób młodych (nie głosowanie on-line czy aplikacje mobilne, a przeprowadzając wywiad bezpośredni, w miejscu świadczenia usługi).
Innym wartym uwagi aspektem jest dostosowanie wyposażenia placówki do potrzeb osób starszych -dogodne szerokie wejście, posadzka nie nazbyt śliska, uchwyty przy recepcji, automatycznie otwierające się drzwi wejściowe, brak hałasu wewnątrz (np. z telewizorów zainstalowanych w korytarzu). Rodzące niepokój dźwięki w połączeniu z nadmiarem reklam - bodźców wizualnych tworzą środowisko nieprzyjazne osobom starszym. Nie umiejąc spojrzeć na przychodnię z perspektywy seniora nie dostrzeżemy wielu ograniczeń, z jakimi, być może, musi się borykać jako pacjent.
W tych placówkach, gdzie wprowadzono zarządzanie jakością i certyfikację, kompetencje personelu w zakresie obsługi są weryfikowane, obsługa seniorów staje się elementem systemu jakości, ale również podniesiona jest jej ranga. W Stanach Zjednoczonych można uzyskać specjalną akredytację w ramach prowadzenia programu wzorcowej obsługi seniorów, w ramach której zawiera się także umiejętne podnoszenie świadomości i zmiana ich postaw zdrowotnych, edukacja w zakresie skutków niestosowania się pacjentów do zaleceń lekarzy czy nieprawidłowego stosowania leków.
Osobom starszym można pomóc nie tylko na terenie placówki – np. redagując unikatowy kalendarz im dedykowany (z zaleceniami badań profilaktycznych, zdrowej diety, aktywności ruchowej czy przyjmowania suplementów, pomocnych w chorobach typowych dla osób 60+).
Nie zawsze pracownicy przychodni czy klinik mają świadomość, jak istotny jest język komunikacji. Antropolodzy kulturowi zauważają, że oferty kierowane do osób starszych (nazwane wprost dla seniora, 60+ itp.) niekoniecznie muszą być dobrze odbierane w tej grupie docelowej – brak subtelności w nazewnictwie i „wytykanie wieku” powoduje, że klient może poczuć się stary. A przecież jest wielu 60-latków, którzy nie myślą o sobie w kategoriach wieku geriatrycznego (w istocie – od 55 roku życia), senioralnego i nigdy nie używają w odniesieniu do własnej osoby takich określeń. Zatem senior może być swego rodzaju stygmatem, z którym pacjent niekoniecznie chce się identyfikować, szczególnie, gdy jest aktywny zawodowo i sprawny.
Osoby starsze nie są szczególnie lubianą grupą odbiorców przez wielu specjalistów od komunikacji -głównie przez duże ograniczenia w stosowaniu szerokiego wachlarza narzędzi komunikacyjnych. Bowiem bardzo sporadycznie korzystają z Internetu, a zatem z mediów społecznościowych, tym bardziej z rozwiązań mobilnych. Skuteczne okazują się działania takie jak product placement i idea placement (w polskich serialach, popularnych wśród osób starszych - takich jak „Klan” czy „Plebania”) oraz akcje informacyjne w przychodniach, eventy prozdrowotnych (którym towarzyszą darmowe szeroko dostępne badania). Warto zauważyć jednak, że seniorzy korzystają z innych mediów lokalnych – jak darmowa prasa (także dzielnicowa), poprzez którą także można prowadzić działania w ramach edukacji zdrowotnej.
Istnieją trzy trendy w obsłudze klienta w tym wieku, którym trzeba sprostać, by skutecznie realizować potrzeby tej grupy:
-
ukierunkowane usługi, dostosowane do ich percepcji, potrzeb
-
pełna akceptacja, zrozumienie oczekiwań, poszanowanie i wspieranie pacjenta, postrzeganego jako aktywnego uczestnika opieki zdrowotnej (własnej dbałości o zdrowie)
-
wspieranie potrzeby zestarzenia się w danej okolicy, społeczności, ale w sposób aktywny, życia możliwie zdrowego i długiego.
Zważywszy na dynamiczny wzrost pacjentów w tej grupie w starzejącym się społeczeństwie rozwój powyższych stanie się koniecznością, co już dziś powinniśmy dostrzec i rozwijać.
Słowa kluczowe:
ochrona zdrowiaUzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur