Nie można mówić o nowoczesnym zarządzaniu i strategicznym podejściu do placówki, gdy decyzje dotyczące oferty usługowej nie wynikają z potrzeb pacjentów, trendów ani weryfikacji działań okolicznych konkurentów. Ale nierzadko potrzeba rozwoju jest duża i wykracza poza lokalny rynek. I np. są zakusy na pozyskanie nie tylko pacjentów z całego powiatu, gminy czy nawet województwa, a z zagranicy – gdy celem staje się turystyka medyczna.
Portfolio usługowe – od czego zacząć
Niestety nie zawsze w trakcie tworzenia strategii menedżerowie podejmują decyzję co do tworzenia oferty usługowej. Wówczas na ogół decydującą rolę odgrywają relacje ze znajomymi lekarzami, którzy zakładają placówkę.
Czasem nowa sytuacja biznesowa wymusza zainteresowanie własnym portfolio usługowym – potrzeba pozyskania innych pacjentów niż dotychczasowi czy połączenie się placówek w większy podmiot. I wtedy rodzą się zakusy oferowania tego, co mają inni, ale czy również tak samo oferowane pacjentom, jak inni? Nie ma w tym refleksji, że unikatowej i wyrazistej marki na rynku nie buduje się kopiowaniem. Jeśli mam to samo, co inni i tak samo to prezentuję w ofercie, co jest zatem wyróżnikiem i przewagą mojej placówki?
Bez wypracowanej strategii marki i kierunku, w jakim ma się rozwijać trudno mówić o zarządzaniu portfolio. Będzie to raczej próba gonienia konkurencji albo testowanie okazji, działanie doraźne, a nie długofalowy cel.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur