Portfolio usługowe – od czego zacząć

Niestety nie zawsze w trakcie tworzenia strategii menedżerowie podejmują decyzję co do tworzenia oferty usługowej. Wówczas na ogół decydującą rolę odgrywają relacje ze znajomymi lekarzami, którzy zakładają placówkę.

Nie można mówić o nowoczesnym zarządzaniu i strategicznym podejściu do placówki, gdy decyzje dotyczące oferty usługowej nie wynikają z potrzeb pacjentów, trendów ani weryfikacji działań okolicznych konkurentów. Ale nierzadko potrzeba rozwoju jest duża i wykracza poza lokalny rynek. I np. są zakusy na pozyskanie nie tylko pacjentów z całego powiatu, gminy czy nawet województwa, a z zagranicy – gdy celem staje się turystyka medyczna.

Czasem nowa sytuacja biznesowa wymusza zainteresowanie własnym portfolio usługowym – potrzeba pozyskania innych pacjentów niż dotychczasowi czy połączenie się placówek w większy podmiot. I wtedy rodzą się zakusy oferowania tego, co mają inni, ale czy również tak samo oferowane pacjentom, jak inni? Nie ma w tym refleksji, że unikatowej i wyrazistej marki na rynku nie buduje się kopiowaniem. Jeśli mam to samo, co inni i tak samo to prezentuję w ofercie, co jest zatem wyróżnikiem i przewagą mojej placówki?

Bez wypracowanej strategii marki i kierunku, w jakim ma się rozwijać trudno mówić o zarządzaniu portfolio. Będzie to raczej próba gonienia konkurencji albo testowanie okazji, działanie doraźne, a nie długofalowy cel.

Autor: Marta Chalimoniuk-Nowak

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy