Trendy w brandingu w sektorze ochrony zdrowia

Amerykańskie serwisy tematyczne, setki blogów i case studies w zakresie marketingu w ochronie zdrowia niewątpliwie inspirują, ale polskie ograniczenia prawne w zakresie działań wizerunkowych i promocyjnych są na tyle duże, że w zasadzie poza edukacją zdrowotną niewielkie jest pole działania w zakresie public relations. Trudno zatem implementować zachodnie rozwiązania, co nie znaczy, że trzeba je ignorować.

Nie sposób porównywać także spektakularnych działań takich podmiotów jak Cleveland Clinic czy Mayo Clinic, gdzie ilość pracowników administracyjnych i marketingowych przekracza ilość łóżek, zaś same szpitale funkcjonują z ogromną pomocą wolontariuszy (np. 1000-1200 na 700 łóżek), co jest w Polsce niespotykane. Działania komunikacyjne są tam zatem również nastawione na rozwijanie wolontariatu, dialog z tym personelem pomocniczym, ale i samo upowszechnianie przypadków pacjentów (wykorzystywane w promocji placówki) jest znacznie częstsze niż w polskich realiach.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Nie zmienia to faktu, że zagraniczne trendy warto monitorować i sukcesy największych podmiotów w branży traktować jako wartościowe case studies. Co ciekawe, od kilku lat podkreśla się, że branża health care powinna czerpać wzorce z innych branż i inspirować rozwiązaniami spoza swojego środowiska.

Trendy dla marek w ochronie zdrowia to przede wszystkim:

  • dojrzałość klienta – zmiana zachowań na rynku, rodząca potrzeby szczerej i otwarte rozmowy z oferentami usług (i tu rosnąca rola content marketingu) w zakresie jak poprawić stan swojego zdrowia i utrzymać zdrowie w jak najlepszej formie na co dzień;

wzrost zaangażowania w komunikację on-line i uczciwy dialog zamiast „gładkich” treści PR, z prezentacją realnych przypadków i konkretnymi odpowiedziami na nurtujące pacjentów pytania zamiast ogólników, angażujący pacjentów i ich opiekunów (media społecznościowe, skype, blogi…);

  • DIY health (Do It Yourself czyli zrób sam dla własnego zdrowia) – rozwój narzędzi dla pacjentów (do obsługi via Internet, mobilnie itd.), co wpisuje się w politykę ograniczania kosztów opieki, hospitalizacji, diagnostyki pozaszpitalnej;

  • tabletyzacja – korzystamy z tego, co mamy dostępne w smartfonach i tabletach – na małym ekranie i łatwo dostępne – na ogół w wersji łączącej informacje z rozrywką (91% użytkowników smartfonów ma swój telefon pod ręką 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu; 70% użytkowników reaguje na to, co dostaje w ciągu godziny);

  • proaktywni seniorzy - rosnący potencjał tej grupy na rzecz marek rozwijających się w tym segmencie rynku – warto przypomnieć, że to odbiorcy bardziej lojalni wobec marek, szczególnie tych, które są im znane i starzeją się wraz z nimi;

seniorzy jako pacjenci chcą być zdrowi, sprawni i pełni sił witalnych, nie postrzegając wieku jako bariery do czerpania z życia pełnymi garściami - nie chcą ani wyglądać na swój wiek ani czuć się adekwatnie do metryki (jak poprzednie pokolenia), dlatego aktywnie poszukują metod leczenia i dostrzegają atuty brandów, placówek, które dbają o rozwój ich potrzeb;

  • mężczyźni mają głos – przez lata to kobiety inicjowały i nakłaniały swoich mężów, synów i ojców do dbania o zdrowie, diagnostyki chorób, konfrontacji z lekarzem, dziś dochodzą do głosu, korzystają z porad, są aktywni w mediach społecznościowych, coraz bardziej zainteresowani zdrowiem i sprawnością (nie bez wpływu jest tu rozwój stylu życia fit i sportowych pasji, także w wieku 40+);

korzystają z infolinii (doradztwo) i poradnictwa on-line, z roku na rok są coraz bardziej zaangażowani w problemy zdrowotne swoje i rodziny (w USA, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii dynamiczny rozwój tego zaangażowania stwierdzono od początku wielkiego kryzysu w 2008r. do dziś, gdy wielu panów przejęło role żon, jest na bezrobociu lub pracuje w domu i więcej czasu spędza na wychowaniu dzieci); konkluzja – im mniej tradycyjny model rodziny i bardziej odchodzi się od konwencjonalnego podejścia do roli mężczyzny w domu, im większe zainteresowanie wychowywaniem potomstwa u panów i podziałem ról w rodzinie, tym zaangażowanie w problemy zdrowotne u mężczyzn rośnie;

  • zostań guru – co jest nie lada wyzwaniem w czasach szerokiego dostępu do informacji i ogromu twórców treści, edukatorów samozwańczych i uznanych fachowców;

podejście strategiczne do tworzenia contentu i dzielenia się wiedzą (i ciekawostkami), by marka stała się wiarygodnym źródłem ważnych informacji o zdrowiu jest wyzwaniem, które warto podjąć i rozwijać, by stać się realnym guru dla odbiorcy tych treści – potrafiącym umiejętnie dobierać, filtrować i podawać informacje w sposób nieprzytłaczający odbiorców. Nie jest bowiem łatwo tworzyć „organization's greatest stories” i umiejętnie kierować je do najważniejszych z naszego punktu widzenia odbiorców.

Autor: (mcn)

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy