Nie sposób porównywać także spektakularnych działań takich podmiotów jak Cleveland Clinic czy Mayo Clinic, gdzie ilość pracowników administracyjnych i marketingowych przekracza ilość łóżek, zaś same szpitale funkcjonują z ogromną pomocą wolontariuszy (np. 1000-1200 na 700 łóżek), co jest w Polsce niespotykane. Działania komunikacyjne są tam zatem również nastawione na rozwijanie wolontariatu, dialog z tym personelem pomocniczym, ale i samo upowszechnianie przypadków pacjentów (wykorzystywane w promocji placówki) jest znacznie częstsze niż w polskich realiach.
Trendy w brandingu w sektorze ochrony zdrowia
Amerykańskie serwisy tematyczne, setki blogów i case studies w zakresie marketingu w ochronie zdrowia niewątpliwie inspirują, ale polskie ograniczenia prawne w zakresie działań wizerunkowych i promocyjnych są na tyle duże, że w zasadzie poza edukacją zdrowotną niewielkie jest pole działania w zakresie public relations. Trudno zatem implementować zachodnie rozwiązania, co nie znaczy, że trzeba je ignorować.
Nie zmienia to faktu, że zagraniczne trendy warto monitorować i sukcesy największych podmiotów w branży traktować jako wartościowe case studies. Co ciekawe, od kilku lat podkreśla się, że branża health care powinna czerpać wzorce z innych branż i inspirować rozwiązaniami spoza swojego środowiska.
Trendy dla marek w ochronie zdrowia to przede wszystkim:
-
dojrzałość klienta – zmiana zachowań na rynku, rodząca potrzeby szczerej i otwarte rozmowy z oferentami usług (i tu rosnąca rola content marketingu) w zakresie jak poprawić stan swojego zdrowia i utrzymać zdrowie w jak najlepszej formie na co dzień;
wzrost zaangażowania w komunikację on-line i uczciwy dialog zamiast „gładkich” treści PR, z prezentacją realnych przypadków i konkretnymi odpowiedziami na nurtujące pacjentów pytania zamiast ogólników, angażujący pacjentów i ich opiekunów (media społecznościowe, skype, blogi…);
-
DIY health (Do It Yourself czyli zrób sam dla własnego zdrowia) – rozwój narzędzi dla pacjentów (do obsługi via Internet, mobilnie itd.), co wpisuje się w politykę ograniczania kosztów opieki, hospitalizacji, diagnostyki pozaszpitalnej;
-
tabletyzacja – korzystamy z tego, co mamy dostępne w smartfonach i tabletach – na małym ekranie i łatwo dostępne – na ogół w wersji łączącej informacje z rozrywką (91% użytkowników smartfonów ma swój telefon pod ręką 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu; 70% użytkowników reaguje na to, co dostaje w ciągu godziny);
-
proaktywni seniorzy - rosnący potencjał tej grupy na rzecz marek rozwijających się w tym segmencie rynku – warto przypomnieć, że to odbiorcy bardziej lojalni wobec marek, szczególnie tych, które są im znane i starzeją się wraz z nimi;
seniorzy jako pacjenci chcą być zdrowi, sprawni i pełni sił witalnych, nie postrzegając wieku jako bariery do czerpania z życia pełnymi garściami - nie chcą ani wyglądać na swój wiek ani czuć się adekwatnie do metryki (jak poprzednie pokolenia), dlatego aktywnie poszukują metod leczenia i dostrzegają atuty brandów, placówek, które dbają o rozwój ich potrzeb;
-
mężczyźni mają głos – przez lata to kobiety inicjowały i nakłaniały swoich mężów, synów i ojców do dbania o zdrowie, diagnostyki chorób, konfrontacji z lekarzem, dziś dochodzą do głosu, korzystają z porad, są aktywni w mediach społecznościowych, coraz bardziej zainteresowani zdrowiem i sprawnością (nie bez wpływu jest tu rozwój stylu życia fit i sportowych pasji, także w wieku 40+);
korzystają z infolinii (doradztwo) i poradnictwa on-line, z roku na rok są coraz bardziej zaangażowani w problemy zdrowotne swoje i rodziny (w USA, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii dynamiczny rozwój tego zaangażowania stwierdzono od początku wielkiego kryzysu w 2008r. do dziś, gdy wielu panów przejęło role żon, jest na bezrobociu lub pracuje w domu i więcej czasu spędza na wychowaniu dzieci); konkluzja – im mniej tradycyjny model rodziny i bardziej odchodzi się od konwencjonalnego podejścia do roli mężczyzny w domu, im większe zainteresowanie wychowywaniem potomstwa u panów i podziałem ról w rodzinie, tym zaangażowanie w problemy zdrowotne u mężczyzn rośnie;
-
zostań guru – co jest nie lada wyzwaniem w czasach szerokiego dostępu do informacji i ogromu twórców treści, edukatorów samozwańczych i uznanych fachowców;
podejście strategiczne do tworzenia contentu i dzielenia się wiedzą (i ciekawostkami), by marka stała się wiarygodnym źródłem ważnych informacji o zdrowiu jest wyzwaniem, które warto podjąć i rozwijać, by stać się realnym guru dla odbiorcy tych treści – potrafiącym umiejętnie dobierać, filtrować i podawać informacje w sposób nieprzytłaczający odbiorców. Nie jest bowiem łatwo tworzyć „organization's greatest stories” i umiejętnie kierować je do najważniejszych z naszego punktu widzenia odbiorców.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur