Co stanowi naruszenie zbiorowych praw pacjentów

Często pojawiają się pytania, które praktyki stanowią naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Jest to niezwykle ważna kwestia, ponieważ zgodnie z przepisami Rzecznik Praw Pacjenta może wydać decyzję o uznaniu określonej praktyki za naruszającą zbiorowe prawa pacjentów i nakazać jej zaniechanie. Oto szczegóły.

Rzecznik Praw Pacjenta (dalej: RPP) nakłada na podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych karę pieniężną do wysokości 500 tys. zł przypadku niepodjęcia działań określonych w decyzji w terminie w niej wskazanym.
Po przeanalizowaniu decyzji podjętych przez RPP można stwierdzić, że w odniesieniu do podmiotów leczniczych, udzielających ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, za praktykę naruszającą zbiorowe prawa pacjentów uznano m.in.:

  • brak udostępniania dokumentacji medycznej pacjenta na jego wniosek;
  • udostępnianie dokumentacji medycznej pacjentowi wyłącznie na podstawie pisemnego wniosku;
  • zobowiązywanie pacjentów do podania celu któremu ma służyć wnioskowana dokumentacja medyczna;
  • udostępnianie dokumentacji medycznej osobom do niej nieupoważnionym;
  • wprowadzenie wymogu przedstawienia upoważnienia do odbioru dokumentacji medycznej, poświadczonego notarialnie lub podpisanego przez osobę upoważniającą w obecności upoważnionego pracownika przychodni;
  • udostępnianie dokumentacji medycznej pacjentowi za okazaniem dowodu osobistego;
  • udostępnianie dokumentacji medycznej rodzicom małoletnich pacjentów za okazaniem metryki urodzenia dziecka;
  • pobieranie opłat za wystawienie skierowania do szpitala na leczenie odwykowe lub psychiatryczne;
  • pobieranie wyższych niż maksymalne opłaty za sporządzenie kopii, wyciągu lub odpisu na elektronicznym nośniku danych;
  • udzielanie świadczeń zdrowotnych w pomieszczeniach, w których zamontowany jest monitoring;
  • brak zapewnienia rejestracji pacjentów za pośrednictwem telefonu;
  • wydawanie wyników badań laboratoryjnych tylko podczas wizyty u lekarza;
  • nieudostępnienie informacji o prawie pacjenta do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych w formie pisemnej, w wyniku braku jej umieszczenia w lokalu podmiotu leczniczego, w miejscu ogólnodostępnym.

Warto pamiętać o rozstrzygnięciach RPP, ponieważ organizacja pracy każdego podmiotu leczniczego podlega w zakresie odnoszącym się do praw pacjenta kontroli tego podmiotu, a każdy pacjent ma prawo wnosić o wydanie decyzji w sprawie praktyki naruszającej zbiorowe prawa pacjentów.

Autor: Radosław Tymiński
Słowa kluczowe:
prawa pacjenta

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy