Strategicznie – o odpowiedzialności, zarządzaniu zmianą i walce z biernością

/appFiles/site_102/images/autor/QbI8aEOkKuLNwX0.jpeg

Autor: Marta Chalimoniuk-Nowak

Dodano: 17 października 2016

Konfrontując się z kadrą zarządzającą klinik czy przychodni często dostrzegam opór przed strategią – jej opracowaniem i wdrażeniem. Choć konieczność planowania jest dla wszystkich oczywista, podobnie jak postrzeganie placówki przez pryzmat rentowności i konieczność jej rozwoju, to nierzadko do samej strategii podchodzimy jak do jeża. Powodów jest wiele. Od finansowych po bierność decydentów.

W placówkach publicznych dochodzi też aspekt niechęci do wzięcia pełnej odpowiedzialności za założenia strategiczne, wdrożenie i zrealizowanie założonych celów przy jednoczesnym braku otwartości na wsparcie specjalistów z zewnątrz. Nie korzysta się z usług doradców, nawet na potrzeby jednorazowego coachingu strategicznego, przede wszystkim w obawie o ocenę rady nadzorczej i zarzut niegospodarności – pomoc z zewnątrz wszak kosztuje, a do tego dyrektor może być postrzegany jako niesamodzielny, niekompetentny (przynajmniej niewystarczająco), nie dający sobie rady. Niektórzy mówią wprost, że w sytuacji posiłkowania się pomocą fachowców z zewnętrz ich stanowisko może być zagrożone, a oni sami posądzeni o niegospodarność przez radę nadzorczą placówki. Zatem wybiera się „mniejsze zło” i opracowuje np. jedynie zarys planu działań na najbliższy rok czy dwa, w oparciu o bieżące działania placówki czy rozszerzenie podstawowych usług. Działanie zachowawcze wydaje się bardziej bezpieczne, a odpowiedzialność za realizację celu, który nie jest dokładnie (liczbowo) dookreślony – mniejsza.

Jednak w moim odczuciu największym hamulcowym jest awersja do zmian. A trzeba powiedzieć wprost, że strategia to zmiana. Zmiana, którą trzeba umieć zaplanować, chcieć i potrafić wdrożyć, zarządzać nią, jak i ludźmi, z którymi w sposób skoordynowany trzeba przez nią przejść i do niej przekonać.

Nie lubimy zmian, boimy się ich, bo niosą ze sobą niewiadomą, czym się skończą. Nie chcemy też odpowiadać za zmianę (chyba, że mamy pewność sukcesu, o co niełatwo). Zarządzanie taką sytuacją wymaga rozwoju wielu kompetencji menedżerskich oraz doskonałej planistyki – w zakresie budżetu, harmonogramu, zarządzania środkami i ludźmi, a to niemałe wyzwanie. A przede wszystkim wymaga otwarcia i chęci do podjęcia tak spektakularnego strategicznego wyzwania.

Nierzadko strategia wymaga zmian oferty usługowej czy wprowadzenia nowego pozycjonowania dotychczasowej. Takie zmiany postrzegane są jako rewolucyjne, newralgicznie i niewygodne, decydenci nie mają do nich zaufania, a niejednokrotnie – też do tych, którzy przekonują do ich konieczności. Bez względu na racjonalne argumenty. Trudno bowiem wyjść z komfortu dotychczasowych nawyków i przyzwyczajeń, trudno brać na barki przekonanie pracowników do konieczności wprowadzenia tych zmian - i wspólnej odpowiedzialności za nie.

Są i takie sytuacje, gdzie właśnie pracownicy najbardziej widzą potrzeby zmian, a decydenci wśród kadry zarządzającej (bądź jeden decydent – właściciel) jest najbardziej oporny. Umiejętność rozwiania wątpliwości wszystkich pracowników, w tym menedżerów i przekonanie do nowej wizji jest podstawą, by móc wspólnie opracowywać plany strategiczne, a nie tylko komunikować gotowe.

W sytuacji konkurowania i nieufności pracowników między sobą brakuje zaufania, a przepływ informacji, w tym tych istotnych – o błędach i problemach do naprawienia – nie funkcjonuje> W takiej sytuacji opracowanie strategii nie bazuje na realnych wytycznych i analizie tego, co de facto wymaga poprawy, a na nierzeczywistych danych, które nie są punktem wyjścia do jakichkolwiek opracowań. Jak zatem można liczyć, że strategia cokolwiek naprawi, jeśli nie wiemy, co powinna? A jełki w ogóle powstanie – zostanie wdrożona (bądź z wielkim opóźnieniem)? Czy może znacie ten problem z autopsji?

Autor: Marta Chalimoniuk-Nowak

Nie masz jeszcze konta?

Zamów pełny dostęp do portalu


SPRAWDŹ OFERTĘ

Chcesz przetestować nasze usługi?

Załóż konto testowe na 24 godziny


ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE NA 24 GODZINY

Pełny dostęp do portalu to:

  • Aktualność tematów
  • Szeroki zasób informacji eksperckich
  • Porady ekspertów za pośrednictwem e-maila
  • Gotowe rozwiązania najistotniejszych problemów
Sprawdź »