Pacjenci skarżą się na jakość opieki zdrowotnej

/appFiles/site_102/images/autor/vhl8XtYQd12DOjI.jpeg

Autor: Sławomir Jagieła

Dodano: 9 maja 2019

Pacjenci skarżą się na jakość opieki zdrowotnej

Jakość opieki zdrowotnej w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Choć jej poziom rośnie z roku na rok, bariery systemowe i problemy związane z właściwą organizacją funkcjonowania placówek medycznych dają powody do narzekania. Warto wiedzieć, że pacjenci, którzy uznają, że ich prawo do opieki zdrowotnej nie jest realizowane w zadowalający sposób, mogą złożyć skargę. Jakie problemy zgłaszane są najczęściej i co zrobić, aby je rozwiązać?

W jaki sposób i do kogo pacjent może złożyć skargę na sposób działania służby zdrowia? Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Najczęściej jednak kolejność postępowania wygląda następująco:

  • gdy skarga jest związana przede wszystkim z zachowaniem personelu medycznego, interwencję warto podjąć bezpośrednio w placówce medycznej – każda jest zobowiązana do przyjmowania skarg oraz wniosków,
  • w drugiej kolejności można się zwrócić do regionalnego oddziału NFZ lub skierować sprawę do Rzecznika Praw Pacjenta,
  • gdy to nie poskutkuje, pacjent może skontaktować się z centralą NFZ,
  • skargę można zgłosić również do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej czy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i położnych,
  • sprawę można zgłosić również do sądu – zwłaszcza, jeśli pacjent wysuwa roszczenia o charakterze finansowym.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta jest najwygodniejszym i najszybszym kanałem, przy pomocy którego osoby zgłaszające zastrzeżenia do jakości opieki medycznej mogą przekazać skargę. Jak wynika z Raportu Rzecznika Praw Pacjenta przygotowanego we współpracy z NIZP-PZH, w 2018 roku pod numer 800 190 590 zadzwoniło ponad 50 tys. pacjentów, a zdecydowana większość rozmów miała charakter przyjmowania skargi.

A czego dotyczyły zażalenia?

  • 74% wszystkich zgłoszeń dotyczyło problemów z jakością świadczeń zdrowotnych. Największą bolączką, jak można się spodziewać, jest słaba dostępność usług medycznych – odmowa przyjęcia do szpitala czy do lekarza specjalisty, długi termin oczekiwania na zabiegi medyczne, kolejki na przychodniach, brak możliwości zapisania się na rehabilitację itp.
  • 8% zastrzeżeń dotyczyło dokumentacji medycznej – m.in. odmowy jej wydania przez szpital czy przychodnię, a znacznie rzadziej jej treści,
  • 7% było związanych z problemami z jakością ochrony zdrowia psychicznego – m.in. procedurą przyjęcia do szpitala psychiatrycznego, stosowania przymusu bezpośredniego czy warunków pobytu w szpitalu psychiatrycznym.

Jak więc widać, problemem jest nie jakość pracy samych lekarzy, pielęgniarek i pozostałego personelu medycznego, a niesprawny system, który wymaga gruntownej zmiany. Jak go naprawić? To pytanie, które powinni sobie zadać wszyscy ci, którzy mają wpływ na jakość opieki zdrowotnej w Polsce.

Autor: Sławomir Jagieła

Nie masz jeszcze konta?

Zamów pełny dostęp do portalu


SPRAWDŹ OFERTĘ

Chcesz przetestować nasze usługi?

Załóż konto testowe na 24 godziny


ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE NA 24 GODZINY

Pełny dostęp do portalu to:

  • Aktualność tematów
  • Szeroki zasób informacji eksperckich
  • Porady ekspertów za pośrednictwem e-maila
  • Gotowe rozwiązania najistotniejszych problemów
Sprawdź »
Umowy terminowe
Szkolenie otwarte Ochrona zdrowia

Jak przygotować się do kontroli NFZ - nowe uprawnienia kontrolerów

Warszawa 04.czerwca.2019

Kontrola NFZ

Czytaj więcej   »

Umowy terminowe
Szkolenie otwarte Ochrona zdrowia

Dokumentacja RODO w placówce medycznej - czy jesteśmy przygotowani na kontrolę?

Katowice 10.czerwca.2019

Praktyka stosowania RODO w placówkach medycznych.

Czytaj więcej   »

http://zpm.wip.pl/archiwum/wydanie/189

Spis treści Czytaj e-wydanie