Aneta Naworska

Aneta Naworska

Adwokat, specjalista z zakresu prawa medycznego oraz prawa gospodarczego. Specjalizuje się w zagadnieniach pomocy prawnej dla podmiotów leczniczych. Obsługuje dwa specjalistyczne szpitale, klinikę stomatologiczną oraz rehabilitacyjną. Jest autorką licznych publikacji z zakresu prawa medycznego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, ukończyła Podyplomowe Studia Prawa Podatkowego na UMK oraz Podyplomowych Studiów dla Menedżerów Służby Zdrowia w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu

Wszystkie wpisy na blogu

Styczeń 2015

20sty

Informacje o stanie zdrowia pacjenta

Nawiązanie przez lekarza dialogu z pacjentem jest jednym z najważniejszych aspektów udzielania świadczeń zdrowotnych. Człowiek bowiem często boi się sytuacji, rzeczy, które są dla niego nowe, niezrozumiałe i może reagować nadpobudliwie lub nawet agresywnie.

Listopad 2014

24lis

Ochrona działaczy związkowych nie jest absolutna

Kilka rozważań na tle wyroku Sądu Rejonowego w Świeciu IV Wydział Pracy z 2 października 2013 r. (sygn. akt: IV P 207/12) oraz wyroku Sądu Okręgowego w Bydgoszczy VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 21 października 2014 r. (sygn. akt: VI Pa 198/13).

18lis

NFZ nie może karać za każdy błąd w związku z wystawianiem przez lekarzy recept na leki refundowane

Sąd Najwyższy 14 listopada 2014 r. wydał wyrok w sprawie błędów popełnionych przez lekarza przy wypisywaniu recept na leki refundowane. Biorąc pod uwagę natężenie kontroli wystawiania recept przeprowadzanych przez NFZ zarówno u lekarzy, jak i w aptekach oraz szpitalach, wyrok ten może mieć znaczenie w przyszłych sprawach. NFZ bowiem do tej pory praktykował nakładanie kary za każdy, nawet najmniejszy błąd popełniony w związku z wystawieniem recept na leki refundowane.

Październik 2014

31paź

Czy możliwe jest dyscyplinarne wypisanie pacjenta ze szpitala

Ustawa o działalności leczniczej w art. 29 ust. 1 określa, w jakich przypadkach możliwe jest wypisanie pacjenta ze szpitala. Przypadki te dotyczą sytuacji, gdy stan zdrowia pacjenta nie wymaga dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych, na żądanie pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego oraz gdy pacjent w sposób rażący narusza porządek lub przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, a nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń zdrowotnych może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia albo życia lub zdrowia innych osób.

24paź

Gdy pacjent mija się z prawdą...

Pacjenci coraz częściej oszukują personel medyczny. Powody, dla który skłaniają się do kłamstwa lub zatajenie prawdy są różne. Często jest obawa przed odmową wykonania konkretnego zabiegu. Podkreślić należy jednak, że prawidłowo przeprowadzony wywiad medyczny jest najważniejszym źródłem informacji o stanie zdrowia pacjenta. Prawidłowo zebrany wywiad medyczny przekłada się na wyrażenie przez pacjenta świadomej zgody na leczenie. Zgoda ta jest zaś jest warunkiem niezbędnym, aby zgodnie z przepisami prawa leczyć pacjenta.

14paź

Tajemnica lekarska a leczenie osób publicznych

Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej dotyczy zarówno lekarzy wszystkich specjalności jak i pielęgniarek i położnych. Jest to obowiązek o podstawowym znaczeniu w całym procesie leczenia, który powiązany jest bezpośrednio z prawem każdego człowieka do prywatności.